De online verkoop rond Kerstmis ligt dit jaar de helft hoger dan vorig jaar. Consumenten slaan dit jaar voor zo'n €235 miljoen aan kerstinkopen in via webwinkels, aldus Thuiswinkel.org en PostNL. In totaal schat de brancheorganisatie de online bestedingen rondom het kerstfeest op €928,6 miljoen. Daarmee zorgt kerst voor 34% extra online weekomzet.

"Werkelijk alle denkbare kerstzaken worden online besteld", zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. Volgens Jongen stijgt de verkoop van eten en drinken het snelst. "Het zijn juist de online actieve supermarkten en speciaalzaken die hier goed op inspelen met bijvoorbeeld speciaal voor Kerst samengestelde maaltijdboxen en pakketten van wijnen en speciaalbieren." Ruimere bezorgtijden en het extreme winterweer van vorige week gaven de online verkopen een extra boost, aldus Jongen.
NOS - Recordverkoop webwinkels, vooral meer eten en drinken
  • Deel
Druk af