Terwijl wordt gejuicht dat consumenten voor hun kerstinkopen letten op diervriendelijkheid, meldt marktonderzoeksbureau MarketResponse dat het bergafwaarts gaat met de kennis van consumenten over de keurmerken waar zij alles wat liever voor dieren, beter voor het milieu en aardiger voor medemensen is aan kunnen herkennen.
In 2010 wist nog maar 54 procent van de Nederlanders niet waar keurmerken voor staan. Dit jaar ligt dat percentage op 75, zo komt naar voren uit onderzoek door MarketResponse.
De Levensmiddelenkrant schrijft over het onderzoek:
Consumenten kijken vergeleken met vorig jaar ook minder naar keurmerken wanneer ze boodschappen doen. Nu geeft 24 procent aan daarop te letten, in 2010 was dat nog 29 procent. Een meerderheid (85 procent) vindt het goed dat er keurmerken zijn, maar het vertrouwen erin heeft in een jaar tijd een behoorlijke deuk opgelopen: van 43 procent in 2010 naar 30 procent dit jaar. Meer mensen (60 procent) geven aan dat er te veel keurmerken zijn. Dat was bij het vorige onderzoek nog 46 procent.
Het onderzoek dat moest aantonen dat Kerst 2011 in het teken van dierwelzijn staat, werd uitgevoerd door Maurice de Hond.
Fotocredits: dehalmnatuurvoeding (geen officieel logo of keurmerk)
Dit artikel afdrukken
De Levensmiddelenkrant schrijft over het onderzoek:
Consumenten kijken vergeleken met vorig jaar ook minder naar keurmerken wanneer ze boodschappen doen. Nu geeft 24 procent aan daarop te letten, in 2010 was dat nog 29 procent. Een meerderheid (85 procent) vindt het goed dat er keurmerken zijn, maar het vertrouwen erin heeft in een jaar tijd een behoorlijke deuk opgelopen: van 43 procent in 2010 naar 30 procent dit jaar. Meer mensen (60 procent) geven aan dat er te veel keurmerken zijn. Dat was bij het vorige onderzoek nog 46 procent.
Het onderzoek dat moest aantonen dat Kerst 2011 in het teken van dierwelzijn staat, werd uitgevoerd door Maurice de Hond.
Fotocredits: dehalmnatuurvoeding (geen officieel logo of keurmerk)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk bij jou niet aan een veerman. Toch heet je zo.
Keuren zijn er toch om duidelijk en vanzelfsprekend te zijn?
Biologisch wordt er in ieder geval alvast beestachtig goed van. Da's best een prestatie.
Er wordt vanuit de hoofdkwartieren dan ook voor geen moer gecommuniceerd over die labels, Dick. Die tientallen keurmerken, je hebt er als werknemer of uitbater van de lokale super het raden naar waarvoor ze zouden (dienen te) staan.
Uit de NRC van 8/12 jongstleden (werkelijk zonde om het stukje met de geschreven krant verloren te laten gaan):
'Ik ben bij AH voor appelsap. Normaal neem dan biologisch appelsap. We doen tenslotte niet zomaar wat. Maar in het daarnaast ontdek ik Fairtrade appelsap. Wat is nu een verantwoordelijke keuze? Chocolade is er inmiddels in een biologsche Faittrade variant. Dan ben je als consument aan alle kanten ingedekt.
Hier is verder onderzoek nodig.
Ik vraag aan een jongen in een AH-vestje of hij er misschien meer over kan vertellen. Hij laat een poosje zijn blik van het ene naar het andere pak dwalen en zegt: "Bij biologisch hebben de dieren meer ruimte, geloof ik".'
De titel van het stukje luidde 'Te verantwoord', was getekend: Teun Guijt.
Laatste stuk viel weg:
Victoria’s Secret onder vuur door kinderarbeid:
" Het luxe lingeriemerk Victoria’s Secret is in opspraak door kinderarbeid. Het katoen dat gebruikt wordt zou door misbruikte en onbetaalde kinderen in Burkina Faso geplukt zijn. "
"Hoewel het onduidelijk is of het lingeriemerk op de hoogte was van de arbeidsnormen, staan de katoenleveranciers erom bekend minderjarige arbeiders uit te buiten. Victoria’s Secret beweert dat ze nooit een rapport hebben ontvangen van hun partner in 2008, de Nationale Federatie van Burkina katoenproducenten. Deze organisatie beweerde toen dat duizenden kinderen gedwongen moesten werken bij de fair trade plantages." BAH!