Van een aantal kanten kwam het op ons af: er staan geen gezonde voeding keurmerken op de nieuwe keurmerkenpagina van staatssecretaris Frank Heemskerk. Distrifood schrijft:
Heemskerk wil snijden in de wildgroei. De site, waarop te zien is wat de keurmerken inhouden, moet het bedrijfsleven daartoe aanmoedigen.
Geeft een keurmerk aan de consument waardevolle informatie of gaat het om een goedkope reclametruc? Feit is dat Nederland inmiddels circa 250 keurmerken telt. 'De mensen zien door de bomen het bos niet meer', zei staatssecretaris. Voorlopig gaat het op de website over zo'n dertig keurmerken. Ze worden beoordeeld en voorzien van een 'waarderingscijfer'.
Een van onze lezers vroeg zich af waarom ISO en FOCWA, toch heel eerbiedwaardig, er niet meteen op staan. Welke normen zou het ministerie van Heemskerk hanteren om keurmerken te keuren?
Dit artikel afdrukken
Heemskerk wil snijden in de wildgroei. De site, waarop te zien is wat de keurmerken inhouden, moet het bedrijfsleven daartoe aanmoedigen.
Geeft een keurmerk aan de consument waardevolle informatie of gaat het om een goedkope reclametruc? Feit is dat Nederland inmiddels circa 250 keurmerken telt. 'De mensen zien door de bomen het bos niet meer', zei staatssecretaris. Voorlopig gaat het op de website over zo'n dertig keurmerken. Ze worden beoordeeld en voorzien van een 'waarderingscijfer'.
Een van onze lezers vroeg zich af waarom ISO en FOCWA, toch heel eerbiedwaardig, er niet meteen op staan. Welke normen zou het ministerie van Heemskerk hanteren om keurmerken te keuren?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Schuttelaar & Partners zijn door mij uitgenodigd in contact te treden, maar tot op heden heb ik nog niets gehoord. Ik ga maandag met de betrokken communicant bellen, als ik voor die tijd niets gehoord heb.
@Rinie
Ik hoop dat Schuttelaar & Partners, als specialist in communicatie, zelf op foodlog komt uitleggen hoe het in elkaar steekt.
@Co. Dus Schuttelaar is toch de worstmaker die zijn eigen worst met goud bekroond terwijl hij hem zelf niet lust.
@Rinie
Het bericht viel mij op omdat ik de bemoeienis van Schuttelaar dubieus acht. Het platform wil een eind aan de wildgroei aan keurmerken en wil meer duidelijkheid en transparantie in etikettering. Tegelijkertijd is Schuttelaar de drijvende kracht achter het IKB-logo dat, samen met het GK-klavertje van de Appie, wat mij betreft in de top staat van meest discutabele logo's.
@dick. Onderzoek naar (voedingswaarde) etikettering heeft een lange geschiedenis. Ik geloof dat Jacoby ooit iets gezegd heeft in de trant van "after 20 years of nutritional labelling research I know one thing for certain: nutritional labeling is distributing printed matter". Siderius heeft in de 80er jaren voor SWOKA informatieve etikettering onderzocht en kwam tegen de 50% non-users, meen ik. Ik heb die rapporten ergens in mijn kamer zal er morgen even in kijken. Ik heb in de 90er jaren naar keurmerken gekeken en alles wat recenter was dan 10 jaar scoorde slechter in herkenning dan een paar fake-keurmerken die ik er voor de zekerheid ingezet had.
En wat ik zei, recent onderzoek toont een grote mate van niet-gebruik, behalve bij mensen die specifieke redenen hebben (allergie, anti-GMO) om het etiket te bestuderen.