Zowel kostprijs- als maatschappelijk druk zorgen ervoor dat de huidige intensieve Nederlandse kippensector nauwelijks kan overleven. Niettemin is die met eenvoudige ingrepen zoals bijvoorbeeld in het geval van 'Onze Kip' snel naar een hoog welzijnsniveau te brengen. Organisaties als de Dierenbescherming willen daar echter niet aan meewerken. Wie dat gegeven combineert met de inzichten van het rapport, moet constateren dat de maatschappij een beter leven voor honderden miljoenen dieren in de weg staat.

Enkele citaten uit het rapport:

One thing is clear: the global poultry industry is at a crossroads. From a global perspective, the outlook for the industry is very bright. Poultry will become the world’s preferred meat in the near future and its global market growth is outpacing all other animal proteins. A big driver for the globalisation of the poultry industry is the fact that key growth areas are facing expansion limitations; only some countries have the potential to expand production at a competitive cost.

As demand grows further in the next decade and resources become limited, the importance of efficiency is going to continue. At the same time, consumers will become more conscious about sustainability and animal- welfare issues, so dealing with CSR issues is going to be a higher priority for the industry in the years ahead. For industry players this is a challenging situation as the opportunities and risks are considerable and increasing; companies need to have an edge to ensure competitiveness in times of industry downturn and to serve as the basis fori ndividual global growth. So what strategies should the poultry industry employ in the light of some of these international challenges?


Onze Kip is een alternatief voor het Volwaard-initiatief dat werd ingelijfd door Albert Heijn in de vorm van de Puur & Eerlijke 1 sterkip. Het zou dat segment volwassen kunnen maken. Het zou een marktsegment kunnen zijn dat in hoog ontwikkelde markten efficiency en duurzame productie zou kunnen verenigen met dierwelzijn. De Volwaard/AH-kip vergt een gesloten uitloop en daarom totale nieuwbouw. Bestaande stalcomplexen zijn veelal strak tegen elkaar aangebouwd zodat een welzijnsverbetering die een afdak vraagt niet snel van de grond kan komen. Ombouw van de bestaande stallen naar het 'Onze Kip' concept is echter binnen enkele weken te realiseren en kan de ruim vierhonderd miljoen kippen die Nederland jaarlijks produceert een beter leven én een voorsprong bieden in het licht van de door Rabobank geschetste keuzen. Het beleid van de dierenbeweging lijkt echter gericht op import van minder vriendelijke kip. Daarmee wordt de keuze niet door maar voor de sector bepaald.

Geïnteresseerden kunnen het rapport Crossroads for Growth aanvragen bij Nan.dirk.mulder@rabobank.com
Dit artikel afdrukken