Een vanmorgen verschenen rapport van Rabobank over de kipsector stelt dat kip in de lift zit. Het dier is efficient te produceren en vormt een uitstekende bron van eiwitten voor vele gezindten. In Noord-West Europa heeft kip het moeilijk. Het dier is in andere regio's van de wereld goedkoper te produceren. Daarom staat de sector voor een keuzemoment: blijven we hier produceren en tegen welke meerwaarde of niet?
Zowel kostprijs- als maatschappelijk druk zorgen ervoor dat de huidige intensieve Nederlandse kippensector nauwelijks kan overleven. Niettemin is die met eenvoudige ingrepen zoals bijvoorbeeld in het geval van 'Onze Kip' snel naar een hoog welzijnsniveau te brengen. Organisaties als de Dierenbescherming willen daar echter niet aan meewerken. Wie dat gegeven combineert met de inzichten van het rapport, moet constateren dat de maatschappij een beter leven voor honderden miljoenen dieren in de weg staat.
Enkele citaten uit het rapport:
One thing is clear: the global poultry industry is at a crossroads. From a global perspective, the outlook for the industry is very bright. Poultry will become the world’s preferred meat in the near future and its global market growth is outpacing all other animal proteins. A big driver for the globalisation of the poultry industry is the fact that key growth areas are facing expansion limitations; only some countries have the potential to expand production at a competitive cost.
As demand grows further in the next decade and resources become limited, the importance of efficiency is going to continue. At the same time, consumers will become more conscious about sustainability and animal- welfare issues, so dealing with CSR issues is going to be a higher priority for the industry in the years ahead. For industry players this is a challenging situation as the opportunities and risks are considerable and increasing; companies need to have an edge to ensure competitiveness in times of industry downturn and to serve as the basis fori ndividual global growth. So what strategies should the poultry industry employ in the light of some of these international challenges?
Onze Kip is een alternatief voor het Volwaard-initiatief dat werd ingelijfd door Albert Heijn in de vorm van de Puur & Eerlijke 1 sterkip. Het zou dat segment volwassen kunnen maken. Het zou een marktsegment kunnen zijn dat in hoog ontwikkelde markten efficiency en duurzame productie zou kunnen verenigen met dierwelzijn. De Volwaard/AH-kip vergt een gesloten uitloop en daarom totale nieuwbouw. Bestaande stalcomplexen zijn veelal strak tegen elkaar aangebouwd zodat een welzijnsverbetering die een afdak vraagt niet snel van de grond kan komen. Ombouw van de bestaande stallen naar het 'Onze Kip' concept is echter binnen enkele weken te realiseren en kan de ruim vierhonderd miljoen kippen die Nederland jaarlijks produceert een beter leven én een voorsprong bieden in het licht van de door Rabobank geschetste keuzen. Het beleid van de dierenbeweging lijkt echter gericht op import van minder vriendelijke kip. Daarmee wordt de keuze niet door maar voor de sector bepaald.
Geïnteresseerden kunnen het rapport Crossroads for Growth aanvragen bij Nan.dirk.mulder@rabobank.com
Dit artikel afdrukken
Enkele citaten uit het rapport:
One thing is clear: the global poultry industry is at a crossroads. From a global perspective, the outlook for the industry is very bright. Poultry will become the world’s preferred meat in the near future and its global market growth is outpacing all other animal proteins. A big driver for the globalisation of the poultry industry is the fact that key growth areas are facing expansion limitations; only some countries have the potential to expand production at a competitive cost.
As demand grows further in the next decade and resources become limited, the importance of efficiency is going to continue. At the same time, consumers will become more conscious about sustainability and animal- welfare issues, so dealing with CSR issues is going to be a higher priority for the industry in the years ahead. For industry players this is a challenging situation as the opportunities and risks are considerable and increasing; companies need to have an edge to ensure competitiveness in times of industry downturn and to serve as the basis fori ndividual global growth. So what strategies should the poultry industry employ in the light of some of these international challenges?
Onze Kip is een alternatief voor het Volwaard-initiatief dat werd ingelijfd door Albert Heijn in de vorm van de Puur & Eerlijke 1 sterkip. Het zou dat segment volwassen kunnen maken. Het zou een marktsegment kunnen zijn dat in hoog ontwikkelde markten efficiency en duurzame productie zou kunnen verenigen met dierwelzijn. De Volwaard/AH-kip vergt een gesloten uitloop en daarom totale nieuwbouw. Bestaande stalcomplexen zijn veelal strak tegen elkaar aangebouwd zodat een welzijnsverbetering die een afdak vraagt niet snel van de grond kan komen. Ombouw van de bestaande stallen naar het 'Onze Kip' concept is echter binnen enkele weken te realiseren en kan de ruim vierhonderd miljoen kippen die Nederland jaarlijks produceert een beter leven én een voorsprong bieden in het licht van de door Rabobank geschetste keuzen. Het beleid van de dierenbeweging lijkt echter gericht op import van minder vriendelijke kip. Daarmee wordt de keuze niet door maar voor de sector bepaald.
Geïnteresseerden kunnen het rapport Crossroads for Growth aanvragen bij Nan.dirk.mulder@rabobank.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een van de mooiste boeken die ik de afgelopen jaren aan mijn agrarische boekenverzameling heb mogen toevoegen, is een overzicht van kippenhokken in de Achterhoek. Verschillende kleine ambachtelijk in elkaar getimmerde hokken. Ja, de kip zat in de Achterhoek in tegenstelling tot Frankrijk in een hok. Maar wel langer dan 42 dagen, ze vertrokken niet met zijn allen tegelijk en werden niet enkel op de filet beoordeeld. De Franse Label Rouge kip, leeft als God in Frankrijk, maar indien dit de standaard moet zijn voor een duurzame kip, dan is het gevaar aanwezig de overige kippen buiten het zicht opgehokt gaan worden in Thailand en Brazilie. Geleidelijke verduurzaming van de gangbare pluimveevlees productie lijkt de te bewandelen weg.
Nederland maakt nog altijd heel wat kip. Die eten we ook zelf op. Het gaat al gauw om een slordige 350-400 miljoen dieren. In het licht van het - ja wel wis en waarachtig internationale - rapport moet de Dierenbeweging zich afvragen wat die wil. Een fractie van 5% (10% is al volstrekt ondenkbaar) van de Nederlandse consumptie redden? Suf beleid: die kun je dan beter uit Frankrijk halen waar ze tenminste allemaal echt buiten kunnen. Die andere 95% blijft dan ook in ieder geval gegarandeerd plof.
Ja dus, Liesbeth: dit was een redactioneeltje dat keek naar Nederland dat zich vreselijk druk maakt. Over niks. Het kijkt niet internationaal. Doe je dat wel, dan zie je pas wat onze lieve Dierenbeweging onze dieren aandoet. Tenzij de wetgever natuurlijk besluit de grenzen te sluiten voor alles wat geen ster heeft. Dan heb ik niks gezegd.
Maar ik durf er veel onder te vergokken: daar wi'ie niet eens aan beginnen te denken.
@josien, ja, dat denk ik ook.
Bovendien denk ik dat het rapport, in tegenstelling tot wat de gemoederen hier doorgaans bezighoudt (nl de boer, de burger en z'n super), vooral de invalshoek van de industrie hanteert. Dus over de strategische keuzes voor o.a. de Plukons, Wesjohanns en LDCs van deze wereld; moeten die verder groeien - en concurreren - in vers vlees voor N-W Europa, of zich ook gaan richten op de groeimarkten elders, mogelijk geproduceerd in regio's met productievoordelen. In dat geval gaat het onderzoek - en de dynamiek - dus een beetje langs Nederland heen. NL is zuivel, varkens, tuinbouw. Kip is nou eenmaal niet ons (export-)ding. Wel jammer, kip is al decennia een groeimarkt, maar misschien ook gunstig: in NL gaan de strategische keuzes in kip mogelijk meer over waarde (zoals Dick aangeeft) dan over volume en kan de industrie daar dus een andere voorsprong realiseren. Crossroads dus. Maar ik zal het rapport eens opvragen, misschien zit ik er helemaal naast.
tja, en ik denk dat kippenboeren zolang dit gekibbel doorgaat gewoon hun opties open houden en zich niet uit de markt zullen prijzen met een duurdere kip.
'Naar beneden', dat klinkt als 'lager'. Ik vraag me af of 'onze kip' 'lager' is dan die ene sterkip. Misschien is hij wel anders. Duurzamer is'ie sowieso.