Een paar lezers vroegen het.
Nee, want het staat me ontzettend tegen.
Tis natuurlijk maar een ideetje, maar je ziet het al: zo doe tenminste wat met het goedkoopste stukje vlees dat we toch al zoveel eten. Soms voor maar € 2,99 de kilo.
Nee dus, niks te zeggen. Want die campagne is niks. Moest nodig aangepakt worden. Prima dat iemand het doet.
Maar wel dit: zijn Wakkere Dieren weleens in een kippenschuur geweest? Dan zouden ze weten dat zelfs een ploffer heel veel meer ruimte heeft dan in een oven. Er zijn tientallen vierkante meters open in
Dat deden ze ook al niet toen de Volwaard werd geintroduceerd. Integendeel, die moest wat hen betreft meteen van de markt.
In Frankrijk hebben vrije buitenlopers dik 60% van de totale markt voor hele kippen. Dat zijn boffers, want gelukkig zijn daar nog mensen die weten dat een hele kip veel lekkerder is dan zo'n droog filetje dat voor alle prijsproblemen zorgt omdat de rest van het vlees niks opbrengt en zelf ook al niks mag kosten. Hier ligt dat percentage ver onder een half procent.
Wat moet ik nou nog zeggen? Zowel de sector als de anti-sector verkloten het voor de kippen.
Met dank aan de reclamische creativiteit van die twee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ooit scharrelde het beest zijn eigen kostje bij elkaar; nu wordt iedere kip, inclusief de biologische, vetgemest. Kip gezonder, of magerder dan ander vlees?
Vergeet het maar. Het volgende artikel uit de Times uit 2005 (!) toont de Westerse kip in haar ware gedaante (en sindsdien is het er niet beter op geworden):
"Despite chicken’s image as a healthier option than red meat and pork, the researchers warn that it may now be contributing to obesity among consumers.
“Chickens used to roam free and eat herbs and seeds. They are now fed with high energy foods and even most organic chickens don’t have to walk any distance to eat,” said Professor Michael Crawford, one of the authors of the report. “Obesity in chickens is going through the roof. It means that if you eat a 100 gram portion of chicken today, you are eating 100 more calories than you would have done in 1970.
“Our physiology is adapted for eating wild food. You just wouldn’t find anything like these chickens in the wild. People don’t realise how much fat they consume from chicken and we need a new definition of what is a healthy food.”
vervolg: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article376661.ece
Ik vraag me af wanneer Wakker Dier tevreden is, als alle boeren weggaan uit Nederland of iedereen vegetarier/veganist wordt. Dan komen de kipjes straks allemaal uit Thailand en Polen, waar onze oude legbatterijen staan. Daar springen de boeren niet zo voorzichtig om met het pluimvee. In Nederland kunnen we het nog controleren. Ik vraag me af of ze van Wakker Dier wel eens in China geweest zijn en op straat hebben gezien wat ze daar met dieren doen. Ze zouden spontaan een hartverzakking krijgen. En dan tegen zo'n Chinees zeggen dat we hier een Partij voor de Dieren hebben. Bejaarden laten we verrekken maar voor dieren is er een partij. Ze zouden geen Wakker Dier moeten heten maar Lekker Bezig. Lekker bezig met de algemene opinie te sturen en hardwerkende mensen hun nek om te draaien. Ik zeg altijd, de consument zit aan het stuur en als de consument geen duppie meer betaalt voor een kip die het beter heeft gehad, dan houdt het snel op.
Een bijzondere foto op de doorklik die Ailko plaatst: kippen in een legbatterij. Die moeten het gebrek aan ruimte natuurlijk symboliseren, alleen ... het zijn niet de vleeskippen waar het WD om te doen is.
Ik ben er nog nooit in geslaagd een eerste indrukfoto te maken in een plofkippen schuur zonder dat de kippen meters van me af stonden. Als Wakker Dier verstand van kip had, dan zou het weten dat de volle schuren pas aan het einde van het leven de dieren ontstaan. Kuikens zijn nl. niet meteen groot en doen er even over om te groeien.
Heel logisch, maar WD denkt niet logisch. Het denkt in media-effecten. Distrifood, toch een vakblad,trapt er blijkens de foto al in, want illustreert zijn verhaal met legkippen ipv vleeskippen.
Het laatste woord is er nog niet over gesproken.
DirkJan, dat vroeg ik me nou altijd af. Hoe zit de geldstroom in elkaar van WD. De kipcampagne is me duidelijk. Die geven sinds kort notabene aan dat er als surplus geld achteraan wordt gegooid door de EG. Alsof die seconden gratis zijn, en alsof dat voor de consument een reden is-, cq stimulans of cruciaal is in zijn besluitvorming om kip te eten danwel dat het de kippen bij leven en welzijn kippevel bezorgd.
Maar leg uit: wie financiert de productie- en uitzendkosten van Wakker Dier.
Want ik ben het helemaal met je eens. Doe wat zinvols voor kippen en consumenten met dat geld. Want van de gesubsidieerde productschap spotjes gaan we niet meer of lekkerder kip eten, en van de predikende WD spotjes worden de kippen ook niet beter van.