De Coco-app werd in 2023 in Frankrijk gelanceerd en heeft in minder dan een jaar al meer dan 1 miljoen gebruikers, aldus het persbericht van Carrefour. Carrefour België werkt vanaf nu exclusief samen met Coco om de app in België te lanceren.

Extra punten bij gebruik ‘partnermerken’
Zodra een gebruiker een gerecht kookt, hoeft hij of zij er alleen maar een foto van te maken om punten te verzamelen. Gebruikers kunnen extra punten verdienen door deel te nemen aan ‘culinaire uitdagingen’ waarbij partnermerken voorstellen hun producten te gebruiken.

Drie soorten beloningen
Het doel? Genoeg punten verzamelen om te kunnen kiezen uit drie soorten beloningen: een donatie aan een partnervereniging van Carrefour België (o.a. SOS Kinderdorpen of Pink Ribbon), een waardebon van 5 of 10 euro om boodschappen te doen in alle Carrefour-winkels in België, of de punten laten omzetten in een storting van 20 euro op de eigen bankrekening van de gebruiker/klant.

Sociaal netwerk
“Coco by Carrefour is een echt sociaal netwerk waar foodies de gepubliceerde foto’s van gerechten kunnen volgen, liken en becommentariëren. Ze kunnen hun foto’s ook aanvullen met een recept om anderen te inspireren en hen te helpen met de eeuwenoude vraag ‘Wat eten we vandaag?’”, aldus het persbericht.
Die missie doet ons uiteraard direct ook denken aan die bredere missie van Albert Heijn

Missie Carrefour vs. Albert Heijn
Naast het belonende aspect, wil Carrefour met de app klanten aanmoedigen om gezonder te eten; de missie van Coco by Carrefour: ‘consumenten helpen om beter te eten’, zo lezen we in het persbericht. En die missie doet ons uiteraard direct ook denken aan die bredere missie van Albert Heijn, ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’…
Datzelfde Albert Heijn zal de Coco-app in België en de stappen van Carrefour ongetwijfeld op de voet volgen. Net als A-merkleveranciers, voor wie de app weer een nieuwe stap is binnen het zogeheten retailmedialandschap.

Controle?
Tot slot: of de Coco-app extra punten toebedeelt aan gezonde gerechten, gerechten die zijn bereid met artikelen die gekocht zijn bij Carrefour of van een van de Carrefour-huismerken zijn, en of iets of iemand controleert in hoeverre de gerechten daadwerkelijk zelf bereid zijn, of de foto’s van de gerechten uit een magazine of receptenboek komen of wellicht door AI zijn gefabriceerd: dat meldt het persbericht niet. Komen we later misschien nog eens op terug.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.
Dit artikel afdrukken