Ilja Gort is als zelfpromotor een schoolvoorbeeld. Hij heeft een logo van zijn hoofd gemaakt. Hij maakt wijn-filmpjes. Hij heeft een misdaadroman geschreven om wijn te verkopen!

Zijn nieuwste reclamemiddel heet "Slurp!" en is een e-mailnieuwsbrief. Gort mailde/spamde mij nummer 1:

In de nieuwsbrief gaat net als op zijn weblog het over de eet- en drinkavonturen van Gort, afgewisseld met nieuws over bekroningen van zijn wijnen. Natuurlijk besteedt hij aandacht aan de vermeldingen in de pas uitgekomen wijngidsen. Nicolaas Klei schrijft in zijn Superwijngids heel lovend over La Tulipe Blanc: "‘Heerlijk sappig fruit, weerbarstig, vol. Menige sancerre en Nieuw-Zeelander kunnen zich gaan zitten schamen.’"

Maar dan stopt Gort.

Maar Klei is helemaal niet zo positief over de rest van de wijnen:

"Qool Rosé 2007:
De reden dat het minder goed gaat met Gort, of het gevolg? Wie gaat er nu halvarinewijn maken? En noemt die gotbetert "Qool"?! Goed van geur, fruitig en vrolijk, maar verwatert daarna ernstig.

Qool Merlot 2007
... Ruikt keurig naar merlot, dat wel weer. Verder nogal leeg en waterig, bitters blijven lang hangen. Lieve lezers, begin er toch niet aan, aan die gemutileerde vuiligheid! ...

La Tulipe De La Garde Merlot 2006
Beter dan de teleurstellende 2005, maar mist alle charme van de jaren daarvoor. Jammer! Wat is hier gebeurd?

La Tulipe Bordeaux Rosé 2007
Gaat het wel goed met Nederlandse-wijnboer-in-Frankrijk Ilja Gort? Ja, ook dit jaar weer een prima rosé vol sappig fruit, maar niet meer op omfietsniveau, terwijl het met zijn rood echt zorgelijk is gesteld. ..."

Daar is iets aan de hand, zou je zeggen, maar Gort zegt er niets over. Hier beweert Klei toch dat er een bijna totale kwaliteitsdaling bij zijn wijnen is.

Ja, Gort doet een stevige belofte over de nieuwe rode wijn, nog niet door Klei getest:

"De 2007 hebben we net op fles gebracht en die is superlekker! Fluweelzacht als de binnenkant van damesdijen en rinszoet als de liefde zelve."
Klinkt als iets om voor om te fietsen.
Dit artikel afdrukken