imageHoeveel kopjes koffie drinkt een vliegtuigpassagier? Twee per vlucht? KLM zal volgend jaar minimaal 22 miljoen kopjes duurzame koffie schenken wat goed is voor zo’n 45 ton door de Rainforest Alliance gecertificeerde koffie. Vers gemalen nog wel. Dat doet ook niet elke vliegtuigmaatschappij - de passagiers krijgen bij de KLM trouwens ook al biologische melk.

Koffiebranderij Drie Mollen heeft samen met KLM nauw samengewerkt aan het realiseren van een kopje zuivere koffie in de lucht. “Op het juiste moment kwamen we met de juiste propositie voor de koffie van KLM”, stelt Rolf van Hellenberg Hubar van Drie Mollen, een van de grootste koffiebranderijen in Europa. Drie Mollen verwerkt ook grote partijen Max Havelaar en Utz Kapeh voor klanten als supermarkten, groothandels, hotelketens en fastfood-restaurants. Waarom koos KLM voor het certificaat van de Rainforest Alliance en niet voor dat van Utz Kapeh? Rolf van Hellenberg Hubar licht de keuze toe. “KLM was al klant bij ons. We hebben op zeker moment een verhaal gehouden over de trends in de markt en specifiek over de trend binnen duurzame koffie. Drie Mollen benadrukt dat ze alle duurzame koffie initiatieven ondersteund. Kenmerkend voor Max Havelaar is dat de boeren een gegarandeerde minimumprijs ontvangen. Utz Kapeh heeft een sterk tracking & tracing systeem waardoor de consument precies kan uitzoeken waar de koffie vandaan komt. De missie van Rainforest Alliance is gericht op lange termijnprojecten, waarbij de koffieplantages uiteindelijk niet meer vervuilend zijn voor de natuur. Met een internationaal bekend merk bananen is dat ook met het opschonen van de bananenteelt gebeurd.”

De van oorsprong Amerikaanse Rainforest Alliance stelt zelf: “Wij zijn een internationale natuurbeschermingsorganisatie die certificeringsprogramma‚s ontwikkelt voor duurzame landbouw (o.a. koffie), duurzaam bosbouw én toerisme. Het label van Rainforest Alliance geeft consumenten de garantie dat de koffie op een duurzame wijze is geproduceerd. Koffieplantages die gecertificeerd zijn door Rainforest Alliance voldoen aan strikte normen die alle aspecten van de koffieproductie omvatten: bescherming van de natuur, bescherming van de rechten en het welzijn van werknemers en behartiging van belangen van lokale gemeenschappen.”
Drie Mollen verwerkt overigens ook in de gebrande koffie van klanten die daar niet om vragen bonen die gecertificeerd zijn. Rolf van Hellenberg Hubar: “Het gaat dan om een blend.” Volgens de koffiebrander zal koffieteelt over enkele tientallen jaren volledig duurzaam zijn, ook door het uitwerken van “de 4 C’s: de Common Code for the Coffee Community.” Met name grote koffieconcerns als Sara Lee, maar ook de Duitse overheid ondersteunen dit internationale project.

bron: people+









Dit artikel afdrukken