image

De Volkskrant en NRC staan vandaag vol over eten en voeding. Echt nieuws vind ik bovenstaand voorpagina-artikeltje uit de NRC. Niet zozeer omdat bekend wordt dat de Hartstichting zich laat sponsoren door Becel Pro Active. Of de Maagdarmleverstichting door Danone. Dat de Nierstichting zijn neus ophaalt voor oer-Hollandse Sourcy en Bar-le-Duc en het doet met het Belgische Spa Reine. Of de Hersenstichting die zich niet laat sponsoren door Blue Band, maar zo stom is om zijn naam gratis op margarinekuipen af te laten beelden. Ze hopen door de kreet 'Aanbevolen door de Hersenstichting' op Blue Band Idee wél echte betalers binnen te halen. Baccardi zou al klaar staan met z'n Breezers ;-)

Voor Ons Soort Mensen is zoiets oud nieuws. We snappen het best: die clubs zijn nu eenmaal armlastig. Maar waarom zet Professor Frans Kok het nu in de krant?

Volgens Albert Heijn, die al die spullen verkoopt, vinden mensen het prachtig om in de milde maling te worden genomen. Waarom is dan consumentenvertrouwen opeens een probleem voor Kok? - de man die de consumentenmaatschappij een openbaar laboratorium vindt. Ook al weet de consument het misschien niet, hij vermoedt het allang. Hij weet alleen niet wat hij nog wél kan geloven. Dát is het probleem.

Wil Kok misschien onterecht ongeloof herstellen? Is er ernstige kwalijkheid dan? Water kan toch niet slecht zijn voor je nieren? Activia is toch goed voor je buik? Blue Band Idee barst toch van die gezonde Omega's? Een stuk of 3-ofzo? Dan maakt het toch ook niet uit of mensen het nou wel of niet weten?
Nou ja, inderdaad, over Pro-Active en Becel zullen we maar ....
Maar voor de rest: oneerlijke concurrentie is toch zijn terrein niet?

Dát zijn vragen voor Ons Soort Mensen.
Dit artikel afdrukken