Marc Pruijssers raakte geïntrigeerd door de 'verser'-, 'echter-' en 'beter voor de boer'-beloften van de vele nieuwe maaltijdboxen. Hij ontzenuwt er een paar en blijft zitten met een vraag aan BeeBox.
Hans Kisteman liet hier in vergelijking van een aantal maaltijdboxen zien hoe de niche voor thuisbezorg- en maaltijdboxen snel volwassen is geworden en hoe inmiddels verschillende partijen op verschillende behoeften inspelen. Van gemak tot culinaire inspiratie en van lokale boeren 'met een gezicht' tot gegarandeerd biologisch… je kunt het zo gek niet bedenken, of er is een doos voor!
Verkorten van de keten
Maaltijdboxen kunnen door kortere ketens, de consument verser vers bieden en zorgen voor een betere beloning voor de boer. Misschien is dát de reden voor de telers van de coöperaties Coforta (the Greenery) om óók in de maaltijdboxenmarkt mee te willen doen met hun Verse Oogst Box?
Op de website lezen we: De Verse Oogst Box is van de Nederlandse telers zelf. We stellen ‘m zelf voor je samen en sturen deze naar je op. Elke oogst komt dus direct van onze akkers en kassen, en dat maakt ’t allemaal even net wat verser. Gisteren geoogst, vandaag in huis!
Ook andere boergerichte initiatieven spelen de korte-keten-versheidstroef, zoals de BeeBox ('direct van de boer'), 't Verskratje van People's Farm ('uit eigen moestuin') of Kempen Vers ('vers van het land, zo op de keukentafel').
'Gisteren geoogst, vandaag in huis'. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Daarom nam ik de proef op de som. In de Verse Oogst Box van deze week zitten onder meer uien, knoflook, aardappelblokjes, Conferenceperen, Jonagoldappels, een mango en een Galiameloen. Dat zijn allemaal producten die toch echt al geruime tijd geleden geoogst en komen voor een deel van ver weg. Voor deze producten is de belofte onzin. Voor de rest van de inhoud van mijn box zou de claim - op de bezorgdag - wél op kunnen gaan.
Kan een box de belofte van versere (dan het reguliere aanbod) waar waarmaken?
'Helft naar de boer'
Ik waag dat te betwijfelen. Nagenoeg alle supermarktketens zijn inmiddels immers zo ingericht, dat ieder Nederlands supermarktfiliaal dagelijks (en niet alleen op box-bezorgdagen) even verse groente en fruit aangeleverd krijgt als een box-afnemer. Nota bene met als afzender… the Greenery.
Als we die claim met een flinke korrel zout moeten nemen, hoe zit het dan met de eveneens beloofde betere marges voor de boer? Uit een reactie van Greet Goverde bij het artikel van Kisteman valt op te maken dat BeeBox maar liefst 50% van zijn omzet naar hun boeren overmaakt. In de retail is dat beduidend minder.
Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: gemak, kortere ketens, verser vers en een betere beloning voor de boer?
Ik kom er van buitenaf niet achter of het echt waar is en vind het checken van die claim belangrijk. We willen immers niet belazerd worden. Zou Beebox het hier misschien zelfs eens voor willen rekenen? Greet Goverde vroeg om transparantie, dus kom maar op.
Fotocredits: verseoogstbox.nl
Dit artikel afdrukken
Verkorten van de keten
Maaltijdboxen kunnen door kortere ketens, de consument verser vers bieden en zorgen voor een betere beloning voor de boer. Misschien is dát de reden voor de telers van de coöperaties Coforta (the Greenery) om óók in de maaltijdboxenmarkt mee te willen doen met hun Verse Oogst Box?
Op de website lezen we: De Verse Oogst Box is van de Nederlandse telers zelf. We stellen ‘m zelf voor je samen en sturen deze naar je op. Elke oogst komt dus direct van onze akkers en kassen, en dat maakt ’t allemaal even net wat verser. Gisteren geoogst, vandaag in huis!
Ook andere boergerichte initiatieven spelen de korte-keten-versheidstroef, zoals de BeeBox ('direct van de boer'), 't Verskratje van People's Farm ('uit eigen moestuin') of Kempen Vers ('vers van het land, zo op de keukentafel').
Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: kortere ketens, verser vers en een betere beloningen voor de boer?Verser?
'Gisteren geoogst, vandaag in huis'. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Daarom nam ik de proef op de som. In de Verse Oogst Box van deze week zitten onder meer uien, knoflook, aardappelblokjes, Conferenceperen, Jonagoldappels, een mango en een Galiameloen. Dat zijn allemaal producten die toch echt al geruime tijd geleden geoogst en komen voor een deel van ver weg. Voor deze producten is de belofte onzin. Voor de rest van de inhoud van mijn box zou de claim - op de bezorgdag - wél op kunnen gaan.
Kan een box de belofte van versere (dan het reguliere aanbod) waar waarmaken?
'Helft naar de boer'
Ik waag dat te betwijfelen. Nagenoeg alle supermarktketens zijn inmiddels immers zo ingericht, dat ieder Nederlands supermarktfiliaal dagelijks (en niet alleen op box-bezorgdagen) even verse groente en fruit aangeleverd krijgt als een box-afnemer. Nota bene met als afzender… the Greenery.
Als we die claim met een flinke korrel zout moeten nemen, hoe zit het dan met de eveneens beloofde betere marges voor de boer? Uit een reactie van Greet Goverde bij het artikel van Kisteman valt op te maken dat BeeBox maar liefst 50% van zijn omzet naar hun boeren overmaakt. In de retail is dat beduidend minder.
Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: gemak, kortere ketens, verser vers en een betere beloning voor de boer?
Ik kom er van buitenaf niet achter of het echt waar is en vind het checken van die claim belangrijk. We willen immers niet belazerd worden. Zou Beebox het hier misschien zelfs eens voor willen rekenen? Greet Goverde vroeg om transparantie, dus kom maar op.
Fotocredits: verseoogstbox.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dag Dick,
Ook jij bent natuurlijk van harte welkom bij ons:)
De prijs is natuurlijk sterk afhankelijk van het soort product, van onbewerkt naar bewerkt. Daarnaast bieden wij boeren en telers de mogelijkheid om incourante maten en klasse te vermarkten (ingewerkt en bewerkt). Voorts is het zo dat wij innovatieve producten met een mooi verhaal aan onze maaltijden toevoegen die je niet vaak zal zien in de supers. We zijn in alle opzichten een relevant kanaal aan het worden.
Nu biologisch zo'n groeimarkt is en de inkoopvolumes overal stijgen, zal er weer meer prijsdruk gaan ontstaan die wordt verlegd naar de telers en boeren. Inkoop zal in deze kanalen tenderen naar de 25%/20%? Wij hebben in ons business model een bodem gelegd en bieden daarmee blijvend een goede prijs. Bij de start van beebox is dit in overleg met de betrokken partijen op 40% gesteld, de praktijk laat zien dat 44%/45% goed past. De coöperatie ziet er mede op toe dat onze uitgangspunten niet worden verkwanseld.
Ik wil nogmaals benadrukken dat onze werkwijze biologisch ook een stukje betaalbaarder maakt voor de consument. Ons voedselkanaal werkt dus twee kanten op.
Walter, dank! Maar nu heel eerlijk: bijna de helft naar de boer vind ik wel erg veel. En dat blijkt gelukkig ook te kloppen: daar zitten de transportkosten bij in. Dat betekent dus: jullie berekenen 52% organisatiekosten en de distributie en productie van een product kost de consument 48%.
Ik vind dat meer dan redelijk. Nou wil ik nog 1 ding weten. Nee, dat is niet hoe zich de transportkosten zich verhouden tot de prijs die de boer krijgt (tuurlijk, wil ik ook horen, maar het is een verhouding die me niet zoveel zegt), maar hoeveel jullie boer meer krijgt dan gebruikelijk.
Op twitter zei fruitteler William Pouw dat hij dik tevreden met jullie is. Dus dat zit wil goed. Wij niet-telers en en niet-boeren willen weten hoeveel die boer nou meer verdient, uitgedrukt in een percentage.
Dag Marc,
In de eerste plaats ben je van harte welkom om een keer in ons DC te komen kijken. Laat maar even weten of je dit leuk lijkt.
Beebox is in 2012 ontstaan op de Eemlandhoeve in Bunschoten en mede geïnitieerd door de grootste Nederlandse biologische telersvereniging. De behoefte aan alternatieve voedselkanalen voor boeren wordt steeds groter, waarbij een directere toegang tot consumenten wordt gezocht. Omgekeerd is er een steeds groeiende consumenten behoefte om meer transparantie en meer oog voor de natuur en het dierenwelzijn. Een groeiende groep aan bewuste consumenten, waar jij er ongetwijfeld één van bent.
Beebox heeft gekozen voor een business model waarin zowel de boer als de burger aan tafel zit, naast het feit dat er een aantal business aanjagers zijn met relevante expertise.
Het operationele business model wordt volgens een aantal harde garanties uitgevoerd: een vast inkoopbudget, een stuk prijsvoordeel voor de consument, biologisch conform de EKO-certificering en een volledig Nederlandse maaltijdbox die de seizoenen volgt. Iedere maaltijdbox moet voldoen aan deze 4 principes.
Voor de boeren en telers betekent samenwerken met beebox het volgende. Inspraak in de voedselketen, een faire prijs (vast gemodelleerd), directere toegang tot consumenten, gezamenlijke productontwikkeling, gezamenlijke oogstplannen en we werken momenteel aan het gelijk trekken van de consumenten betalingen met de producenten betalingen (geen termijn van 60+ dagen). Daarnaast hebben wij nog een stukje vrijheidsruimte binnen onze EKO-certificering om boeren te steunen die in de omschakeling zijn naar biologisch boeren. Inmiddels zijn al onze grotere leveranciers lid van onze voedselcoöperatie en daarmee profiteren zij ook van de waardecreatie van de onderneming. Co-creatie op een breed front derhalve. Dit wordt versterkt door het feit dat wij een franchise formule zijn, waarin inmiddels 28 gepassioneerde ondernemers meehelpen om deze brug tussen de boer en de burger te bouwen.
Terugkomend op de %-discussie. Op dit moment gaat van iedere euro die de consument betaalt - ongeacht welk type maaltijdbox - 48% naar de boer (inclusief een stukje transport). Voor de consument zijn wij omgekeerd op dit moment al in staat om minimaal 5% voordeliger aan te bieden dan de benchmarks - en daar bezorgen wij ook nog aan huis voor - die wij doen bij zowel de traditionele als biologische supermarkt. Onze klanten geven overigens terug dat de producten wel degelijk verser (en smaakvoller) zijn dan zij gewend zijn in het supermarktkanaal.
Tot slot is het denk ik goed om te vermelden dat beebox tevens B Corp gecertificeerd is, wat je kan beschouwen als een 'fairtrade' keurmerk voor bedrijven in de meest brede zins des woords.
Nogmaals, je bent van harte welkom bij ons in Loenen aan de Vecht.
Nul respons. Omdat niemand 't weet? Omdat niemand het durft zeggen?
Wat zou het móeten zijn? Wat zou het kúnnen zijn? Hoeveel voor de boer, hoeveel kosten, hoeveel marge, en hoeveel 'premium' betaalt de consument?