Heinz, wereldreus in ketchup, gaat in Nederland flessen tomatensoep aanbieden. In Distrifood een advertentie, gericht aan inkopers van kruidenierderijen. Een tekstschrijver zal er een mooie cent aan verdiend hebben maar wat hij schrijft is loos, er staat niks: 'In de productgroep soep vraagt uw klant steeds vaker naar een kwalitatieve soep in speciale maar wel toegankelijke smaken.'
Een kwalitatieve soep? Kwalitatief is nog nikser dan het begrip kwaliteit.
Ik heb geen idee of het een goeie soep is, maar dit tekstschrijversgeneuzel maakt eerder wantrouwig dan enthousiast.
Maar iets merkwaardigs. Er zijn drie varianten nieuwe tomatensoep van Heinz, met verschillende tomatennamen. De gekste is de Cherry Tomato Soup. Kerstomaten zijn nooit voor soep bedoeld geweest, het zijn damestomaatjes, bonbons, tutdingetjes, duur.

Op het etiket van de cherrytomatensoep van Heinz staat een trosje afgebeeld. Dat trosje is een echt marketing succes in de tomatenbranche. In versetomaten. Maar hier lijkt het alsof Heinz de trosjes inkoopt en voor de soep de schattige kleine tomaatjes er stuk voor stuk af plukt.
Nep! Levensmiddelenfabrikanten weten niet hoe zonder nep te leven. Maak toch gewoon goeie soep Heinz, klets niet en lieg niet in plaatjes op je etiketten. Ik verwed er mijn mooie pureermolen om (een grote passevite, met een slinger): Heinz maakt zijn kerstomatensoep niet van kerstomaten.

Dit artikel afdrukken