imageLeeftijdsgroepen verschillen zo sterk van elkaar in opvattingen over voeding dat op basis hiervan een bruikbare marktsegmentatie mogelijk is. Dat is belangrijk bij de ontwikkeling van nieuwe producten en het voorspellen van foodtrends. Anneke Ammerlaan ontwikkelde op basis van leeftijd de Ammerlaan Appetite Approach met zes verschillende doelgroepen.

1) Senioren zijn de aardappel-groente-vleesgeneratie, traditionele eters en kokers. Degenen die niet langer kunnen koken, accepteren kant- en klaarmaaltijden.
2) Empty nesters zijn de macaroni-chiantigeneratie. Ze waren jong in de tijd van de druipkaarsen en chiantiflessen, licht rebels, licht avontuurlijk, op zoek naar pure en authentieke smaken.
3) Bij gezinnen gaan de kinderen voor. Die kosten tijd en geld en daarvan blijft dus minder over voor eten. Koken is wel een nieuwe bindende factor voor jonge gezinnen.
4) Jonge tweeverdieners zijn de elke-dag-andersgeneratie. Ze beslissen op het laatste moment wat ze eten en zoeken nieuwe ervaringen, spanning en extreme smaken.
5) Studenten lijken te bestaan van hamburgers en cola. Ook tieners houden van eenvoudige, sterke smaken, al wordt gezondheid belangrijker.
6) De huidige generatie kinderen krijgt weer een smaakopvoeding, mede door het schrikbeeld van obesitas.

Bron: Eye - p. 23
Dit artikel afdrukken