Jaap Seidell, hoogleraar voedingsleer aan de VU hield een interessant pleidooi voor een sterkere rol van de overheid die, als het om gezondheid van burgers gaat en om overwicht, best wat mag betuttelen en sturen. Immers, de overheid heeft de taak om consumenten te beschermen tegen een ongezond makende omgeving. Consumenten zijn wellicht zelf verantwoordelijk voor hun gedrag, maar hebben veelal niet de kennis of de competenties om daarin sturend op te treden. En een industrie die aan zelfregulering doet? Vergeet het maar. Immers, het bedrijfsleven geeft praktisch al zijn marketingbudget uit aan het bevorderen van ongezond gedrag en verdient dus ook heel veel aan cola, chips en hamburgers. Hoewel de invoering van het Ik Kies Bewust-logo volgens Siedell wel heeft geleid tot minder vetten, suikers in zout in veel voedingsproducten.
De overheid hecht zwaar aan de zogenaamde vrijheid van meningsuiting en de keuze-vrijheid van burgers, zo heet het. Uitgedrukt in kille cijfers is diezelfde overheid echter al jarenlang het gedrag van burgers aan het beïnvloeden, alleen in de verkeerde richting. We subsidiëren immers met belastinggeld de productie van vlees, zuivel, wijn, tabak en zoetwaren. Ook op het gebied van prijs (slecht voedsel kost niks), beschikbaarheid (het is op elke straathoek te krijgen) en marketing (je ontkomt er niet aan in de supermarkt of op tv) sturen we de burger dus wel degelijk al jaren. Alleen de verkeerde kant uit. Daar mag best wat tegenover staan.
Belangrijke potentiele ‘stuurders’ van gedrag zijn natuurlijk de cateraars in Nederland. We geven gemiddeld een kwart van ons voedselbudget uit aan ‘out of home’: catering en horeca. Teun Verheij van cateraar Albron was gevraagd een kijkje in zijn keuken te geven. Feitelijk kreeg hij het podium om een marketingverhaal voor Albron te houden. De cijfers liegen er niet om: met 250.000 consumenten per dag die ze bereiken is Albron een grote jongen onder de cateraars. Maar met een voedselassortiment dat voor gemiddeld 6% uit biologisch bestaat en voor 7.5% uit producten onder Milieukeur, ben ik nog niet zo overtuigd van hun duurzaamheidsambities. Op gebied van gezondheid en bestrijding overgewicht scoren ze iets beter, met serieuze programma’s op scholen om gezond voedsel te stimuleren. Van hun assortiment voldoet 40% aan de normen van Ik Kies Bewust.
Dick Veerman - de ‘elegante versie van Frits Bolkestein’ volgens Felix Rottenberg - zorgde voor de vrolijke noot. zijn reis naar de jaren ’60 en ’70 in de Tardis tijdmachine kon hij rekenen op veel herkenning in de zaal. Zijn komische beschrijving van de pakjes Saroma (je weet wel, die compleet chemische doe het zelf-pudding), vette worsten en varkensvlees en appeltaart met echte slagroom die we allemaal aten, zorgde voor een schaterlach en verlangende zuchten. Bij mij tenminste wel. Zijn betoog was duidelijk. In de jaren ’70 was er vet en zoet eten en toch waren we slank. Omdat er niet altijd en overal vet en zoet gegeten werd. En we bewogen iets meer. Vanwege het credo ‘massa is kassa’ zijn bedrijven enorm veel eten gaan produceren en ze willen het allemaal goedkoop aan ons opdringen. Wij consumenten moeten ons daartegen verweren, weer zelf overheid worden. Hoe? Niet door de plakkertjes van Ik Kies Bewust te geloven. Wel door het Kijk of het Klopt-systeem te gaan invoeren, ons bewust te worden van wat er in ons eten zit. En ons te realiseren dat een omslag vele jaren kost. “We moeten van elk product een detective maken”, aldus Veerman.
Waarom zo’n avond een debat heet, is mij eigenlijk een raadsel. Na drie presentaties was er nog ongeveer 20 minuten over voor wat vragen uit de zaal. En moesten we nog even een paar heikele punten behandelen als de rol van de consument, de rol van pioniers in het bedrijfsleven en – uiteraard – de rol van de overheid. Een slimme meneer van AgentschapNL vroeg zich af hoe het toch kon dat de kroketten in zijn kantine nog steeds maar € 1,25 kosten en de gezonde salade € 3,25? Anderen pleitten voor het stimuleren van groenten en fruit uit de streek. Samuel Levie van de Youth Food Movement vond dat we consumenten niet moeten verleiden maar opleiden en er was een dame die promoveerde op ‘portiegrootte’. Daar werd ik overigens wel weer heel vrolijk van. Dat je op zoiets kunt promoveren! En er ontstond snel consensus over de invoering van een vleesloze dag. Maar wat dit alles nu met het bestrijden van overgewicht te maken heeft en sturing van de consument? Ik was totaal het spoor bijster. We houden het er maar op dat de overheid best mag sturen, dat bewustwording van consumenten belangrijk is en dat ook cateraars een duit in het goede zakje doen. Gelukkig waren daar de gezonde hapjes van Eric van Veluwen en kun je niet genoeg gelegenheden scheppen waarop slimme denkers en doeners in de voedselwereld elkaar live tegen komen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Van Breukelen, je slaat de spijker op zijn kop.
Dat doe je vaak. Daarom zou ik graag weten wie je bent, maar dat wil je niet. Soit. Het moet maar zo, zoals de Fransen en Walen het zeggen.
We moesten het maar doen, die Vereniging KijkofhetKlopt.
Veerman, ik heb je video bekeken. En genoten.
Je kijkt toch niet op jouw leeftijd naar die kleine zwembandjes. Jochie toch!
Ik snap nu ook waarom Rotteberg, heet ie nou zo of niet, jou een nette man noemt.
Mijn God, wat ben jij netjes man. Zo keurig. Beschouw het niet als een compliment van hem. Complimenten zijn er om de ander ijdel te maken. Trap er niet in. Of ben je er al ingetrapt?
Je verzoek daar midden in de nacht om een en ander aan “de gewone man, de putjesschepper, Truus uit Sterrewijk””, uit te leggen lukt me niet. Het zijn niet allemaal jouw woorden, maar dat doet er niet toe. Je schat me te hoog, of is het te laag, in. Die jongens vreten tussen de middag, met een vergoeding van de baas, een patatje oorlog, een frikandel open been. Moet ik dat uitleggen. Neen toch. Smerigheid! Daar is geen kruit tegen gewassen. Foodlog? Voet wat? Heb ik wat aan me voet? Dat zijn hun antwoorden, wanneer ik ooit wel eens een poging ondernomen heb hen op dit spoor te zetten. Paarlen voor de zwijnen. Pardon dat ik je op dit late uur een teleurstelling bezorg. Zou je je liever niet beperken tot het echelon waartoe je behoort. De hoog opgeleiden. De hoog opgeleiden komen tegenwoordig uit de klasse die vroeger de arbeidersklasse werd genoemd. Sommigen daarvan behoren tot de nieuwe geldadel. Die zijn ook niet te redden. De meeste echter vormen een hedendaagse middenklasse van ontwikkelde personages die ontvankelijk zijn voor dat gene wat hier bericht word. Wat zou je ervan zeggen dat jij en je kompanen van Kijkofhetklopt eens een vereniging zouden oprichten. De Vereniging KijktofhetKlopt. Zeker krijg je 100.000 leden. Ik ben je eerste lid.
Zouden jullie dan niet een sterke arm kunnen maken?
http://www.youtube.com/watch?v=wp_RHnQ-jgU&feature=player_embedded#!
Kom op Van Breukelen, dat kun je toch ook zelf wel!
Vooruit, we zeggen voortaan 'tu' in plaats van 'u'!
Neen Veerman, sinds je me mag, waardoor we bijna vrienden zijn geworden, spreek je me toch niet meer met U aan.
Indien ik je niet mag tutoyeren vertel me dat dan. Ik ga mijn best doen om je aanwijzing op te volgen.
Heb je er eigenlijk wel interesse in? Zo moeilijk is het toch niet om iets op You Tube op te zoeken.
Of blijven jullie hier echt in jullie zwaarmoedige overwegingen steken. Geen Blijdschap, geen Vreugde. Geen Geloof? Hebr. 11: 1. Nederland behoort tot de rijkste landen ter wereld.
Geen boer in dit land heeft het arm. Tel je zegeningen, tel niet je te kort komeningen.
Halleluja!
Van Breukelen, hang maar gewoon de hele url eraan - u-weet-wel: alles inclusief dat "http://www.etcetc" - dan kunnen we meteen doorklikken.
Heeft u de video van het verhaaltje van ondergetekende bekeken? Ik vind m zelf wel grappig.