De Levensmiddelenkrant vroeg bureau PricingExperts een assortiments- en prijzenanalyse uit te voeren bij discounter Lidl. Het 'steeds maar uitdijende luxe-assortiment' van de discounter blijkt ten koste te gaan van het basisassortiment. Ten opzichte van vorig jaar is het Kerst-assortiment dit jaar nóg luxer geworden, waarmee Lidl nadrukkelijker aan de bovenkant van de markt gaat zitten.
11% minder basisartikelen
PricingExperts stelde vast dat op dit moment Lidl 11% minder items in het basisassortiment voert. In de luxesegmenten van wijn en koelverse convenience is het aanbod met 25 tot 30% vergroot. 'Ook vers vlees (+18%), zuivel (+20%) en verse sappen (+50%) hebben een flinke boost gekregen als het om aantallen SKUs gaat', schrijft De Levensmiddenkrant.
Om al dat luxe lekkers een plekje te geven, hebben de afgelopen maanden 122 'saneringen' plaatsgevonden - op een totaalassortiment van zo'n 1200 items. Dat gebeurde vooral in de categorieën 'houdbare zuivel, soep, conserven, dierenvoeding, papier & toilet', aldus PricingExperts. Volgens een woordvoerder van Lidl betreft het een tijdelijke maatregel om ruimte te maken voor het Delicieux-assortiment en komen de basisitems 'later wel weer terug'.
Prijsniveau
Met de luxere producten is ook een stijging van het prijsniveau gemoeid. Zo zijn dit jaar de rode wijnen gemiddeld 7% duurder dan vorig jaar (de witte zijn juist 4% goedkoper geworden). In de afgelopen 6 maanden voerde Lidl bij 200 producten prijswijzigingen door: van -40% tot +41%, meldt De Levensmiddelenkrant.
Fotocredits: Lidl
Dit artikel afdrukken
11% minder basisartikelen
PricingExperts stelde vast dat op dit moment Lidl 11% minder items in het basisassortiment voert. In de luxesegmenten van wijn en koelverse convenience is het aanbod met 25 tot 30% vergroot. 'Ook vers vlees (+18%), zuivel (+20%) en verse sappen (+50%) hebben een flinke boost gekregen als het om aantallen SKUs gaat', schrijft De Levensmiddenkrant.
Om al dat luxe lekkers een plekje te geven, hebben de afgelopen maanden 122 'saneringen' plaatsgevonden - op een totaalassortiment van zo'n 1200 items. Dat gebeurde vooral in de categorieën 'houdbare zuivel, soep, conserven, dierenvoeding, papier & toilet', aldus PricingExperts. Volgens een woordvoerder van Lidl betreft het een tijdelijke maatregel om ruimte te maken voor het Delicieux-assortiment en komen de basisitems 'later wel weer terug'.
Prijsniveau
Met de luxere producten is ook een stijging van het prijsniveau gemoeid. Zo zijn dit jaar de rode wijnen gemiddeld 7% duurder dan vorig jaar (de witte zijn juist 4% goedkoper geworden). In de afgelopen 6 maanden voerde Lidl bij 200 producten prijswijzigingen door: van -40% tot +41%, meldt De Levensmiddelenkrant.
Fotocredits: Lidl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben er blij mee. Ik merk op, dat de prijzen van het Délicieux-assortiment ongeveer op hetzelfde niveau liggen als de prijzen voor het normale assortiment van andere supers. Délicieux biedt een hogere smaak-kwaliteit voor dezelfde prijs. Van mij mag Lidl zich blijven profileren op dit zeer betaalbare luxe segment, het hele jaar door.
Als het alleen maar goedkoop moet zijn, kun je naar de Aldi.