Die advertentie heeft iedereen gezien. Hij stond in de kranten. Gé Lommen, hoofdredacteur van FoodPersonality, schreef er in het jongste nummer van zijn blad over: "Andere formules zouden Lidl toch maar in de gaten moeten houden."
Lommen schrijft:
Van Lidl en Aldi verwacht je dat ze in de kranten staan met: voordeel, nog meer voordeel, nog meer voordeel, blijvend voordeel, enzovoort. Maar Lidl gooit het sinds september over een andere boeg.
Hij analyseert vervolgens de serie advertenties van Lidl. Eerst kwam 'Lidl is 50% zuiniger!' waarin Lidl van zijn na- zijn voordeel maakt. De zuinige winkelinrichting spaart nutteloze kosten en energie. 'Met andere woorden', zegt Lommen, 'u, consument, helpt het milieu door bij Lidl boodschappen te doen.'
Toen kwam 'Lidl gaat voor 100%'. Weidemelk, dat doen ze daar gewoon. Dat vindt Lidl belangrijk. Dat doet geen super hen na en zelfs FrieslandCampina niet. Tot slot kwam deze maand 'Lidl gaat voor light'. Lidl heeft het gewicht van al zijn flessen gereduceerd met 30% en laat die voor eenzelfde percentage uit gerecycleerd materiaal bestaan. Beter en zuiniger dus.
En na iedere advertentie vraagt Lidl steeds 'wat betekent dat voor u?' Een beter milieu én voordeel. IJzersterk, concludeert Lommen. Zelfs als andere supers de dingen die Lidl doet ook al doen. De boodschap is namelijk zo helder als water.
In supermarktland gonst het: Lidl rukt op. Dat denk ik ook. Betrokken en op de centen. Het laatste wisten we al, dus daar hoeven ze niet meer mee te adverteren. Het eerste is een ontdekking en een argument om u de schaamte voorbij te laten gaan. Lidl is goedkoop én eerbaar geworden. U kunt nu rustig naar binnen. Goed en goedkoop horen voortaan bij elkaar.
Dit artikel afdrukken
Van Lidl en Aldi verwacht je dat ze in de kranten staan met: voordeel, nog meer voordeel, nog meer voordeel, blijvend voordeel, enzovoort. Maar Lidl gooit het sinds september over een andere boeg.
Hij analyseert vervolgens de serie advertenties van Lidl. Eerst kwam 'Lidl is 50% zuiniger!' waarin Lidl van zijn na- zijn voordeel maakt. De zuinige winkelinrichting spaart nutteloze kosten en energie. 'Met andere woorden', zegt Lommen, 'u, consument, helpt het milieu door bij Lidl boodschappen te doen.'
Toen kwam 'Lidl gaat voor 100%'. Weidemelk, dat doen ze daar gewoon. Dat vindt Lidl belangrijk. Dat doet geen super hen na en zelfs FrieslandCampina niet. Tot slot kwam deze maand 'Lidl gaat voor light'. Lidl heeft het gewicht van al zijn flessen gereduceerd met 30% en laat die voor eenzelfde percentage uit gerecycleerd materiaal bestaan. Beter en zuiniger dus.
En na iedere advertentie vraagt Lidl steeds 'wat betekent dat voor u?' Een beter milieu én voordeel. IJzersterk, concludeert Lommen. Zelfs als andere supers de dingen die Lidl doet ook al doen. De boodschap is namelijk zo helder als water.
In supermarktland gonst het: Lidl rukt op. Dat denk ik ook. Betrokken en op de centen. Het laatste wisten we al, dus daar hoeven ze niet meer mee te adverteren. Het eerste is een ontdekking en een argument om u de schaamte voorbij te laten gaan. Lidl is goedkoop én eerbaar geworden. U kunt nu rustig naar binnen. Goed en goedkoop horen voortaan bij elkaar.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Interessante discussie.
Maar wat ik in de discussie mis, is dat het enige wat m.i. veranderd is bij LIDL,
de marketing, nauwelijks wordt besproken.
Hebben ze een nieuw reclame-bureau?
Wordt deze manier van profileren ook in andere landen gebruikt?
Ik heb het idee dat ze met deze campagne simpelweg proberen nieuwe doelgroepen aan te spreken.....
Nou, bij mijn Lidl is het prettiger winkelen dan bij mijn appie hoor. Mooie, ruime zaak. Schoon, aardige bediening. Echt helemaal niks onprettigs aan.
Oke, het is geen prettige zaak om te winkelen maar ze hebben goede spullen van meestal prima kwaliteit, geen a merken maar als de smaak maar goed is
Een columnist over het 'Edah-gat'. Voor de Neder-Vlaamse jeugd hier: Edah was een soort vroege Nederlandse Colruyt.
Een van de commentatoren zegt het scherp: Edah voerde - itt Lidl - de CAO gewoon uit.
Even heel simpel & praktisch: die flessen, hè, "knijp" je die in als je gaat schenken? Ik hoorde dat die plantbottle van Coca Cola ook nogal wat voeten in aarde heeft gehad.