Lidl vernieuwt zijn formule verder naar mooiere winkels met veel meer vers. Dat heeft consequenties voor kleine winkels waar Lidl op dit moment test hoe klanten op veranderingen in het assortiment reageren.
De nieuwe winkels die Lidl bouwt zijn minimalistisch mooi en aantrekkelijk van assortiment voor alle lagen van de samenleving. Rijk en minder bedeeld vinden er alles van hun gading binnen een breedte van het assortiment die nog steeds veel kleiner blijft dan de ruim 15.000 of nog veel meer artikelen die traditionele supermarkten in hun grote winkels voeren. Kwaliteit, betaalbaarheid, keuze zonder producten die niets toevoegen en een goede presentatie zijn de kracht van Lidl.
Dat geldt eens temeer voor de nieuwe winkels die Lidl bouwt. Op de foto is de dit voorjaar geopende Lidl in het Zuid-Franse Béziers te zien. Het is één van de nieuwe generatie winkels waar de Duitse discounter rustig op overschakelt.
Vertaling naar kleinere winkels
Het concept wordt ook voorzichtig 'vertaald' naar de bestaande, en vaak aanmerkelijk kleinere winkels van het bedrijf. RetailDetail meldt vanuit België dat daarover klachten binnenkomen in Hamme-Mille en Aarlen. De uitbreiding van het aanbod verse producten veroorzaakt plaatsgebrek in de kleinere vestigingen. Lidl België bevestigt het ongemak en de test. Uit het assortiment verdwenen onder meer koffie, chocoladerepen, snoepgoed en broodbeleg. “We verminderen het aantal referenties in verschillende artikelgroepen maar we behouden uiteraard altijd een alternatief voor de gesupprimeerde producten.” Het aanbod verse groenten en fruit, vlees en vis blijft juist volledig overeind.
Lidl maakt bekend dat de groeiplannen van Lidl voorzien in het vernieuwen en vergroten van bestaande winkels naar een oppervlakte van 1.000 tot 1.400 m² om het uitgebreidere en nieuwe vers-assortiment in de winkels mooi en praktisch te kunnen presenteren.
Ook in Nederland is die ontwikkeling te verwachten. Lidl zal de tests met het veranderende assortiment in kleinere winkels met klanten evalueren om te leren van wat zij missen en wat niet. In grotere winkels blijft het bestaande assortiment gehandhaafd.
Dit artikel afdrukken
Dat geldt eens temeer voor de nieuwe winkels die Lidl bouwt. Op de foto is de dit voorjaar geopende Lidl in het Zuid-Franse Béziers te zien. Het is één van de nieuwe generatie winkels waar de Duitse discounter rustig op overschakelt.
Vertaling naar kleinere winkels
Het concept wordt ook voorzichtig 'vertaald' naar de bestaande, en vaak aanmerkelijk kleinere winkels van het bedrijf. RetailDetail meldt vanuit België dat daarover klachten binnenkomen in Hamme-Mille en Aarlen. De uitbreiding van het aanbod verse producten veroorzaakt plaatsgebrek in de kleinere vestigingen. Lidl België bevestigt het ongemak en de test. Uit het assortiment verdwenen onder meer koffie, chocoladerepen, snoepgoed en broodbeleg. “We verminderen het aantal referenties in verschillende artikelgroepen maar we behouden uiteraard altijd een alternatief voor de gesupprimeerde producten.” Het aanbod verse groenten en fruit, vlees en vis blijft juist volledig overeind.
Lidl maakt bekend dat de groeiplannen van Lidl voorzien in het vernieuwen en vergroten van bestaande winkels naar een oppervlakte van 1.000 tot 1.400 m² om het uitgebreidere en nieuwe vers-assortiment in de winkels mooi en praktisch te kunnen presenteren.
Ook in Nederland is die ontwikkeling te verwachten. Lidl zal de tests met het veranderende assortiment in kleinere winkels met klanten evalueren om te leren van wat zij missen en wat niet. In grotere winkels blijft het bestaande assortiment gehandhaafd.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Linda, wij doen al jaren eigen onderzoek bij Lidl. We aarzelen zelfs niet er voor naar Z-Frankrijk af te reizen (zie de foto hierboven).
Is dit letterlijk overgenomen van een ronkend persbericht? Leest in ieder geval niet als eigen onderzoek.
Dat gezegd hebbende ben ik een paar weken geleden zelf overgestapt van AH naar Lidl, met name vanwege het uitstekende aanbod groente & fruit, evenals uitstekend vlees. Ook helpt het om niet bestookt te worden met A-merken marketing. Wat me wel opvalt in de gloednieuwe, grote Lidl waar ik mijn boodschappen doe, is dat zeker 50% van de Food-winkelruimte wordt gebruikt voor ongezonde troep. Enorm aanbod van frisdrank, snoep, ijs, witbrood, frikandellen, enzovoorts.
Ik heb zelf het idee dat dat nog van vroeger is, toen de "armelui" daar hun boodschappen deden. Is natuurlijk gelul dat die ongezond eten vanwege de kosten, want water en seizoensgroente zijn toch echt voordeliger dan fris of snoep.