Gezondheid is een van de zes pijlers van de duurzaamheidsstrategie van Lidl. Het doel van de strategie is een duurzame en gezonde leefstijl betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Lidl is goed op weg. Zo is Lidl twee keer benoemd tot voorloper in Superlijst Gezondheid. “Gezondheid is een onderwerp waar we ons al jaren op focussen. Zo hebben we al sinds 2017 een doelstelling om de hoeveelheid suiker en zout in onze producten te verlagen. Daarnaast hebben we als eerste supermarkt inzicht gegeven in onze Schijf van Vijf verkopen. In 2023 voldeed 36,9% van de verkopen van onze eigenmerkproducten en A-merken van het vaste assortiment aan de criteria van de Schijf van Vijf. We werken toe naar minimaal 38% in 2025”, zegt Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl Nederland.

Prijsverlaging vezelrijke en volkoren producten.
Om een gezonde leefstijl toegankelijk en betaalbaar te maken moeten gezondere producten niet duurder zijn. Ook hier zet Lidl zich voor in. “In de Schijf van Vijf staan alleen vezelrijke en volkoren producten. We zagen alleen dat deze producten over het algemeen nog duurder zijn in supermarkten. Daarom hebben wij in 2023 besloten de prijzen van onze vezelrijke en volkoren producten structureel te verlagen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkoren beschuit, zilvervliesrijst en volkoren wraps. Deze zijn bij Lidl niet langer duurder dan de niet-volkoren varianten.”

Daarom hebben wij in 2023 besloten de prijzen van onze vezelrijke en volkoren producten structureel te verlagen

Maaltijdsalades bij Lidl standaard volkoren
“We zien dat gezondheid steeds belangrijker wordt voor onze klanten, en dat de vraag naar gezonde kant- en klaar producten ook toeneemt. Om op deze behoeften in te spelen én een gezonde- en duurzame leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken, gebruiken we nu standaard volkorenpasta en volkorencouscous in onze maaltijdsalades”, aldus Chantal. Peter Strijker, verantwoordelijk voor onder andere de inkoop van maaltijdsalades bij Lidl Nederland, sluit zich hierbij aan. “Onze klanten eten dus automatisch volkorenpasta of volkorencouscous wanneer ze bij ons een maaltijdsalade kopen. En het werkt, want we verkopen nog steeds evenveel maaltijdsalades als hiervoor. Zo dragen we dus echt bij aan een hogere vezelconsumptie van onze klanten. We zijn er trots op dat we met deze productengroep nu genomineerd zijn voor de Gezonde Innovatie Awards.”

Volkoren kidsbrood: echt lekker én volkoren
En dat is niet het enige product waarmee Lidl dit jaar is genomineerd. “We zijn de eerste supermarkt in Nederland die een speciaal volkorenbrood voor kinderen op de markt heeft gebracht. Samen met bakkerij De Paauw hebben we gezorgd voor een oplossing voor de uitdaging dat veel kinderen moeite hebben met het eten van volkorenbrood. Ze vinden het vaak niet lekker en te droog.”, vertelt Kevin Seggelinck, verantwoordelijk voor onder andere de inkoop van brood- en afbakartikelen bij Lidl Nederland. Het resultaat is het volkoren kidsbrood: een brood met de voedingswaarden van volkorenbrood, maar de smeuïge en zachte structuur van wit- en bruinbrood, doordat de graankorrel heel fijn wordt gemalen. De structuur is dus anders, waardoor het volkoren kidsbrood beter in de smaak valt bij kinderen. Ook is het volkoren kidsbrood rijk aan calcium en eiwitten én heeft het volkoren kidsbrood een creatieve verpakking, ontworpen door Milan, de winnaar van de ontwerpwedstrijd onder de kinderen van Lidl-medewerkers. “Dit maakt het volkoren kidsbrood niet alleen gezond, maar ook aantrekkelijk!” aldus Kevin.

Een gezond voedingspatroon begint al van jongs af aan

“Het feit dat we een volkorenbrood voor kinderen hebben ontwikkeld past ook bij onze visie dat een gezond voedingspatroon al op jonge leeftijd begint” aldus Chantal. “Daarom zetten we ons bijvoorbeeld ook in voor educatie over gezonde voeding op basisscholen” Sinds 2022 is Lidl-partner van het Voedseleducatie Platform (VEP), waarin de overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap (Wageningen University & Research), het onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. “De missie van het VEP is om alle kinderen voedselvaardig te maken. Daar zetten wij ons graag voor in!”

Breng je stem uit

Verdienen deze nominaties jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.

Dit artikel afdrukken