Mij is regelmatig van alles en nog wat aangeboden in ruil voor een goed rapport. Of wat dacht je van de modelfabriek die je te zien krijgt. Alles tip top in orde! Maar ondertussen worden orders door deze modelfabriek doorbesteed aan een andere fabriek die het voor minder geld doet en niet door de audit zou komen. Iedereen wint in zo’n constructie, behalve het milieu of die onderbetaalde arbeider.

Iedereen wint in zo’n constructie, behalve het milieu of die onderbetaalde arbeider
Toch heeft een keurmerk ook waarde omdat we iets moeten hebben om op te kunnen vertrouwen of iets goed is of niet. Bij gebrek aan beter is het handig om als consument je koopbeslissing ergens op te kunnen baseren. Dat verklaart ook het succes van keurmerken. Het is gemakkelijk: je hoeft alleen maar naar het icoontje te kijken op de verpakking. Is het Bio? Fairtrade? Hoppa, met een goed gevoel leg je het in je mandje.

Ongeacht de mogelijke misleiding en fraude, mag je er op vertrouwen dat de meeste bedrijven een keurmerk wel als een serieuze benchmark zien om bedrijfs- en productverbeteringen door te voeren. Zo is onlangs wetenschappelijk aangetoond dat houtbedrijven met het FSC-keurmerk daadwerkelijk bijdragen aan de biodiversiteit in hun goed beheerde bossen. Dus het kan wel! Het hangt vooral af hoe je erin staat als bedrijf. Zie je een keurmerk als ‘een moetje’ omdat je klant het wil, dan ben je eerder geneigd om de boel te flessen dan wanneer je het als ‘een kans’ ziet. Een kans om een beter, innovatiever en toekomstbestendiger bedrijf te worden. Een keurmerk stelt namelijk hogere normen dan de wet voorschrijft.

Zie je een keurmerk als ‘een moetje’ omdat je klant het wil, dan ben je eerder geneigd om de boel te flessen dan wanneer je het als ‘een kans’ ziet
Gelijk speelveld
Keurmerken zorgen ook voor een gelijk speelveld in complexe toeleveringsketens van producten die van duizenden kilometers ver komen. Vaak uit landen met falende overheden die nauwelijks milieubeleid hebben en, als ze dat wel hebben, het niet handhaven. In dat soort internationale productieketens – en daar zijn er nogal wat van – is het fijn als er een onafhankelijke certificerende instantie de norm bewaakt, ongeacht land of wet.

En let wel: de meeste duurzaamheidskeurmerken zijn gebaseerd op een internationaal framework van afspraken die gemaakt zijn op VN-niveau, door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Verwarring
Er zijn veel keurmerken voor hetzelfde, maar de verschillen zijn meestal niet bijster groot. Omdat het er te veel zijn, veroorzaken ze irritatie omdat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Voor elke sector, voor elke productgroep en in elk Europees land kom je een woud aan icoontjes tegen en zie daar nog maar eens chocolade van te maken. Meer regulering zou helpen alsook wanneer er een paar ‘top’ keurmerken komen. Gelukkig wijst Milieu Centraal ons al een beetje de weg met zijn keurmerkenwijzer. Bij GS1 werken we aan het koppelen van die informatie aan de QR-code van GS1 waarmee je afrekent, maar die je ook kunt scannen met je telefoon.

Dus haat of liefde? Wat mij betreft overheerst de liefde, ook al zie ik keurmerken nog steeds als een noodzakelijk kwaad. Want hoe mooi zou het zijn als een keurmerk helemaal niet meer nodig zou zijn en dat alle producenten vanuit intrinsieke motivatie duurzaam produceren. Voorlopig droom ik nog maar even door.

In Wat is ...? gaan we met bekende en minder bekende mensen op zoek naar wat hen motiveert om te ontdekken of we elkaar van daaruit weer kunnen vinden. Waarom we dit doen lees je in De ontdekking van de ander. Bekijk ook de introductie tot de keurmerkreeks of het overzicht van de serie Wat is een keurmerk?
Dit artikel afdrukken