We hebben het hier regelmatig over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Maatschappelijk Verantwoorde Marketing. Gegeven onderstaand bericht is het kennelijjk onverantwoord om niet je MVO-diploma te halen. Is dat nou echt de oplossing?
De aandacht vanuit mkb en grootbedrijf voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is relatief nieuw. Bedrijven willen wel, maar weten niet goed hoe. Een nieuwe ISO-richtlijn legt een wereldwijde basis voor een uniforme terminologie op het terrein van MVO. De handleiding zal in 2009 gepubliceerd worden als ‘ISO 26000 Guidance on Social Responsibility’. Bedrijven kunnen er vrijwillig gebruik van maken, want het is geen certificeerbare norm.
Onderwerpen
De richtlijn geeft advies voor het opzetten en implementeren van MVO, het identificeren en betrekken van stakeholders en het vergroten van geloofwaardigheid van claims en communicatie op het gebied van MVO. Waar houdt MVO allemaal rekening mee? Belangrijke aandachtsgebieden zijn het milieu, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, consumentenzaken en de ontwikkeling en het betrekken van de samenleving. ISO 26000 is opgebouwd rond normatieve referenties, termen en definities, de maatschappelijk verantwoorde context van bedrijven, MVO-principes, leiding bij MVO-zaken en leiding voor organisaties bij het implementeren van een MVO-beleid.
Doelgroep
ISO 26000 is bedoeld voor alle soorten organisaties. De internationale richtlijn biedt ondersteuning aan zowel publieke- als privatesectororganisaties, in ontwikkelde en onontwikkelde landen. Bedrijven, overheden en NGO’s kunnen profiteren van ISO 26000. De richtlijn houdt rekening met variërende lokale omstandigheden.
Deelnemers
Vanaf begin 2005 werkt een werkgroep aan ISO 26000. Ruim zeventig landen en 35 internationale organisaties (zoals de Verenigde Naties) werken mee aan de richtlijn. ISO onderscheidt de volgende stakeholdercategorieën die meewerken aan de richtlijn: industrie, overheid, consumenten, arbeiders, NGO’s en onderzoekers. De normcommissie MVO verzorgt en bepaalt de Nederlandse inbreng en strategie bij de internationale normalisatie op het gebied van MVO. NEN roept belanghebbenden op deel te nemen aan de normcommissie. Op 30 oktober 2007 vindt in Utrecht de eerste voorlichtingsmiddag plaats over de nieuwe ISO-richtlijn.
bron: VMT
brochure iso-26000
Dit artikel afdrukken
De aandacht vanuit mkb en grootbedrijf voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is relatief nieuw. Bedrijven willen wel, maar weten niet goed hoe. Een nieuwe ISO-richtlijn legt een wereldwijde basis voor een uniforme terminologie op het terrein van MVO. De handleiding zal in 2009 gepubliceerd worden als ‘ISO 26000 Guidance on Social Responsibility’. Bedrijven kunnen er vrijwillig gebruik van maken, want het is geen certificeerbare norm.
Onderwerpen
De richtlijn geeft advies voor het opzetten en implementeren van MVO, het identificeren en betrekken van stakeholders en het vergroten van geloofwaardigheid van claims en communicatie op het gebied van MVO. Waar houdt MVO allemaal rekening mee? Belangrijke aandachtsgebieden zijn het milieu, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, consumentenzaken en de ontwikkeling en het betrekken van de samenleving. ISO 26000 is opgebouwd rond normatieve referenties, termen en definities, de maatschappelijk verantwoorde context van bedrijven, MVO-principes, leiding bij MVO-zaken en leiding voor organisaties bij het implementeren van een MVO-beleid.
Doelgroep
ISO 26000 is bedoeld voor alle soorten organisaties. De internationale richtlijn biedt ondersteuning aan zowel publieke- als privatesectororganisaties, in ontwikkelde en onontwikkelde landen. Bedrijven, overheden en NGO’s kunnen profiteren van ISO 26000. De richtlijn houdt rekening met variërende lokale omstandigheden.
Deelnemers
Vanaf begin 2005 werkt een werkgroep aan ISO 26000. Ruim zeventig landen en 35 internationale organisaties (zoals de Verenigde Naties) werken mee aan de richtlijn. ISO onderscheidt de volgende stakeholdercategorieën die meewerken aan de richtlijn: industrie, overheid, consumenten, arbeiders, NGO’s en onderzoekers. De normcommissie MVO verzorgt en bepaalt de Nederlandse inbreng en strategie bij de internationale normalisatie op het gebied van MVO. NEN roept belanghebbenden op deel te nemen aan de normcommissie. Op 30 oktober 2007 vindt in Utrecht de eerste voorlichtingsmiddag plaats over de nieuwe ISO-richtlijn.
bron: VMT
brochure iso-26000
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Aiko, ik weet niet of je dit initiatief kent: Kauri - bedrijven en NGO's in dialoog. Dat vind ik echt lovenswaardig. Peter Wollaert is heel gedreven en slaagt erin toch wel een opmerkelijke Raad Van Bestuur bij elkaar te brengen, niet? Ik dacht er nu aan, omdat ik daarnet nogal tekeer ging tegen Coca Cola. Voorzitter van Kauri is Wouter Vermeulen,
Directeur communicatie Coca-Cola België - Luxemburg. Grappig, dat ondernemingen als Coca Cola of Nestlé steeds hun PR-mensen de vuurlinie insturen, wanneer het gaat om maatschappelijke discussies.
Ik plan dit al langer, maar ik ga hem nu eens echt interpeleren - aan de hand van deze thread - over wat hij hierover denkt.
Dank je Steven, en dat blijven we doen. Waar ik mij met name over verbaas is dat men denkt met de zoveelste regelgeving en schildje aan de muur, weer een probleem onder controle te krijgen dat daardoor maatschappelijk correct en tolerabel wordt.
Hierdoor staat aan de achterkant de deur open om allerlei gerommel in de marge te laten doorsijpelen.
Aiko, een heel belangrijk thema, dat maatschappelijk nauwelijks of niet leeft. Volgens mij door een overvloed aan labels en keurmerken, die de burger doet geloven dat het allemaal de goeie kant aan het uitgaan is.
MVO wordt echter steeds meer een lege doos. Een lege doos zonder bodem zelfs. En Global Compact begint meer op een Global Complot te gelijken.
Ik geef een voorbeeld:
Die Global Compact is een initiatief van de VN. Begin juli in de pers: Global Compact blijft groeien. Volgens een onderzoek van Goldman Sachs dat dinsdag werd gepubliceerd, presteren bedrijven die sociaal en ecologisch verantwoord produceren meestal ook gewoon beter. "Verantwoord ondernemen creëert waarde, bouwt sociaal kapitaal op, motiveert werknemers, beschermt merken en investeringen en levert een moreel kompas op als je in verschillende landen actief bent", zegt Kell, zegt Kell - directeur van Global Compact.
Mooi, zul je dan zeggen. Vooral wanneer Mijnheer Kell een nieuwe loot aan de boom mag bejubelen: Georg Kell wees erop dat The Coca-Cola Company de voorbije jaren over de hele wereld een hele reeks initiatieven en projecten inzake corporate burgerschap heeft ontwikkeld, waaronder programma’s die betrekking hebben op HIV en AIDS, op zuiver water en op de bescherming van minderheden..
Cocoa Cola lijst de principes zelfs op haar website nog eens netjes op: De tien principes van het Global Compact.
Coca Cola erkent dat duurzaam met water omgaat??? De praktijk is echt wel anders: Strijd om water.
Overigens is die Global Compact een slag in het water. Welke goeie bedoelingen Kofi Anan ook zou mogen hebben gehad. Global Compact schrapt nog eens 203 ondernemingen van de ledenlijst.
Het zijn vooral de grote multi's, die met veel geld en vertoon hun publiek imago trachten op te poetsen. Achter de schermen (en ook in de hoofdkwartieren van de VN) weet men wel beter.
Goed dat Foodlog ook dit onder de aandacht houdt.