Is het kwartje aan het vallen - vraagt Ailko naar aanleiding van de topman van pastamaker Barilla die wil ophouden zijn klanten producten 'door-de-strot-te-duwen'.
Bij toeval vroeg Marco me gisteravond of ik Malcolm Gladwell's TED-speech over het perfecte eetproduct van de heruitvinder van de spaghetti-saus in de VS, Howard Moskowitz, al had gezien. Je kunt hem ook lezen.
Eindelijk snap je waarom de Amerikaanse supermarktschappen uitpuilen met allemaal varianten van hetzelfde product en er nog meer aankomt.
Ik ben voor. Als ze maar allemaal echt anders smaken. Dan krijg je toch weer dé perfecte spaghetti-sauce. De jouwe ;-)
Dit artikel afdrukken
Bij toeval vroeg Marco me gisteravond of ik Malcolm Gladwell's TED-speech over het perfecte eetproduct van de heruitvinder van de spaghetti-saus in de VS, Howard Moskowitz, al had gezien. Je kunt hem ook lezen.
Eindelijk snap je waarom de Amerikaanse supermarktschappen uitpuilen met allemaal varianten van hetzelfde product en er nog meer aankomt.
Ik ben voor. Als ze maar allemaal echt anders smaken. Dan krijg je toch weer dé perfecte spaghetti-sauce. De jouwe ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ragu met heel veel nootmuskaat??? Dat lijkt me niet te vreten. Witte wijn is heel belangrijk en samen met een goede bouillon en het samenvloeisel van het langzaam pruttelende groentemengsel zorgt het voor de smaak. En ja, een beetje nootmuskaat, zout en peper mag. Maar niet teveel.
Het lijkt mij moeilijk om een harde grens te trekken tussen aandikken en neppen. Is "30% minder vet" op een zak chips aandikken of een pseudo-gezondheidsclaim? is een idyllisch landschap op een fles water neppen of aandikken?
Het zoutjesschap is trouwens een goed voorbeeld van een plek waar veel verschillende producten naast elkaar worden gelegd. Pringles is berucht om al zijn smaken. Maar in hoeverre zijn die smaken echt verschillend of toch meer van hetzelfde, net als Breezer-smaken? Het kan wel zijn dat je daardoor meer omzet, maar dat maakt het verschil nog niet "echt".
Wouter vdL,
Moskowitz adviseert bedrijven die een merk hebben. binnen dat merk moedigt hij differentiatie aan, anders heb je slechts kannibalisme (tenzij je inderdaad zoals vaak met gebakken lucht differentieert. Aandikken mag, zeker als de consument het leuk vindt.
Aandikken wat betreft materiele effecten of procesgangen ("gezond", "met de hand gemaakt") terwijl het er niet is, is neppen.
Tussen merken kan het basis-product (lager bier) inderdaad erg op elkaar lijken, maar dat ligt niet aan het advies van M.
Kom eens met voorbeelden Wouter. Het is jouw dagelijks brood en je zit er dus beter in.
Ik vind het inderdaad een boeiende hypothese die eens tegen het licht moet worden gehouden. Boerenkip is niet zo'n best voorbeeld, daar zou je meteen gelijk in hebben. Maar het is toch wel zo: hoe ambachtelijker, hoe echter-nep, hoe duurder? Een aardige bril om eens mee door de supermarkt te lopen.
@ Hans & Dick,
Dat kunnen jullie toch niet menen? De meeste breed gedifferentieerde productgroepen zijn nepper dan nep in hun differentiatie. Er is bijvoorbeeld veel keuze in bier in de supermarkt, maar niet heel aanzienlijk smaakverschil. En als er al grote verschillen zijn binnen een productgroep, dan nog worden die verschillen aangedikt in de verpakking en communicatie.