imageHet viel vorige week al op via de site van Bouillon! Er komt nieuwe concurrentie in het winkelkanaal voor voedingsmiddelen. Op basis van kwaliteit!


Lees hieronder het artikel dat vanmorgen in Trouw verscheen over MarQt. Een initiatief van ex-Ahold medewerkers Quirijn Bolle en Meike Beeren, dat kwaliteitsstreekproducten via een winkelconcept gaat verkopen.

Verfrissend gecommuniceerd: het gaat niet om 'biologisch', het gaat niet om prijs, het gaat niet om gezondheid (of om beide, zoals in Colruyt's Bio-Planet). Waar het wel om gaat: passie voor goede voeding! Die is volgens Bolle en Beeren bij Ahold naar eigen zeggen ver te zoeken.

Of ze snel genoeg voldoende omzet kunnen maken, zal de formule moeten bewijzen. Ik denk wel dat het een eerste geluid is in een aanzwellende stroom op weg naar een kwaliteitsaanbod. Eindelijk en eindelijk eerlijk met waar het om gaat: lekker! Gezond volgt daar nl. vanzelf uit.

Ik wens de oprichters en mensen achter MarQt - met de Q van Qualiteit, neem ik aan - veel succes! Supermarktketen met streekproducten in de maak


De naam is er al: Marqt, een verswinkel voor streekproducten. „Ik denk dat er een markt is voor 25 winkels in stedelijke gebieden.”
Marqt moet een alternatief worden voor de bulkproductie waarmee gewone supermarkten ons overvoeren, zegt oprichter Quirijn Bolle (31). Bolle heeft bij zijn vorige werkgever Ahold-dochter Foodservices – „ik zat in de sales” – gemerkt dat de passie voor voeding ver te zoeken is. „Supermarkten forceren producten om zoveel mogelijk te produceren tegen een zo laag mogelijke prijs. De passie voor voeding is daarbij ver te zoeken. We zijn als samenleving een halte te ver.”

Bolle, die zegt te kunnen rekenen op de financiële steun van vermogende particulieren, heeft daarom samen met zijn zakenpartner Meike Beeren (35, eveneens afkomstig van Ahold) contacten gelegd met gerenommeerde streekproducenten uit Noord-Holland, zoals Waterlands Weelde (vlees), De Groene Hoed en De Kas (groenten, fruit). „Maar we willen verder gaan dan streekproducten en ook buitenlandse producten voeren: het gaat om de passie voor goede voeding, daaraan willen we tegemoet komen. We praten daarom bijvoorbeeld ook met leveranciers van vis. Maar wel goede vis, geen vis waarvan de vangst tot lege zeeën leidt.”

De producten moeten, onderstreept Bolle, in ieder geval van duurzame origine zijn. „Dat zal niet per definitie biologisch zijn. Biologisch zegt mij niet genoeg. Er komt bijvoorbeeld een biologische frikadel op de markt, maar daar zit ik niet op te wachten. Je kijkt toch vooral ook naar lekker.”

Hoeveel producten zijn Marqt gaat voeren, laat Bolle in het midden. „We willen de concurrent niet teveel vertellen.” Ook is onduidelijk waar en wanneer de eerste winkel opengaat. „Dat is afhankelijk van de gesprekken die we nu voeren over vastgoed.” Mogelijk gaat een eerste filiaal na de zomer in Amsterdam open.


Dit artikel afdrukken