In de Ondertussen van zondag 5 april vallen mij deze berichten op:

- uitbundig zingende merels, helder water in de grachten: de stedelijke natuur gedijt goed onder de coronacrisis. Niet alleen in Venetië en Wuhan. Ook in Amsterdam hoor je de kikkers kwaken en zingen de vogels de lente tegemoet. Het grachtenwater in Amsterdam is nu ook meetbaar helderder door het stilliggen van de rondvaartboten en ander vaarverkeer. Doordat het water meer licht doorlaat, kunnen eventuele zaden in de waterbodem ontkiemen. Amfibieën, insecten en vleermuizen hebben baat bij de verminderde lichtvervuiling. Al zijn er ook dieren die de mensenmassa op straat juist missen. De beesten die het moeten hebben van het voedsel dat mensen op straat achterlaten. Kraaien, meeuwen en ratten bijvoorbeeld. De stadsecologen adviseren ons lekker uit het raam te kijken. “Daar gebeuren de leukste dingen. Alles is nu aan het paren en nesten aan het maken” (Het Parool).

- de Duitse supermarktketen Kaufland sluit zich aan bij ‘Oft länger gut' (‘Vaak nog langer goed’). Een campagne van het Deense bedrijf ‘Too Good To Go’ in de strijd tegen voedselverspilling (ESM). Jaarlijks gooien de Duitsers 18 miljoen ton aan eten weg. De meerderheid daarvan komt door verwarring over de houdbaarheid na het verstrijken van de ‘ten minste houdbaar tot’-datum. De keten voegt de boodschap ‘Vaak nog langer goed’ toe aan de THT-datum van hun huismerk verse melk. De boodschap moet de consument aanmoedigen neus en ogen te gebruiken om te beoordelen of de melk nog houdbaar is. Om minder melk weg te gooien.

- de ‘Grolsch-service’ van bierbrouwer Grolsch zet kwaad bloed bij Twentse supermarkten (Tubantia). De brouwer bezorgt ten tijde van de coronacrisis zelf kratjes bier aan huis in Twente. Volgens Grolsch een win-win situatie. Zo kunnen meer mensen binnen blijven en Grolsch-medewerkers hebben meer werk. In supermarktland is de nieuwe thuisbezorgservice niet met gejuich ontvangen. Ze worden overgeslagen in toch al onzekere tijden. Dat terwijl er geen probleem was met de bierverkoop. “Ik zal me zacht uitdrukken: dit heeft geen enkele zin”, spreekt Rob Loomans van Albert Heijn in Hellendoorn zich uit. De bierbrouwer wordt ineens een concurrent. Consumenten in Twente reageerden online heel positief op de actie.

Het Paasweekeinde. De tijd van het jaar voor familiebezoekjes, te winkelen, om de natuur in te trekken of langs de meubelboulevard en tuincentra te gaan. Premier Rutte roept op om vooral thuis te blijven. Net als Koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Die riepen in hun paaswens iedereen op om tijdens de paasdagen thuis te blijven (Telegraaf). Zo komt Nederland samen door de coronacrisis, stelt het koningspaar. Ook intensivist Michael Frank drukt je op het hart om thuis te blijven: "hordes nieuwe patiënten kunnen we niet aan". Massaal winkelen zal het niet worden, maar een bezoekje aan familie of vrienden moet kunnen. Dat vindt een op de zes Nederlanders in het EenVandaag Opiniepanel (Algemeen Dagblad). De helft van deze groep verwacht dit weekend drie personen of meer te zien. De andere helft beperkt het tot maximaal twee. Afstand willen ze wel houden; de tuin biedt de oplossing. Mensen die elkaar willen opzoeken, doen dat vooral omdat zij zich fit voelen en de anderen ook. Een groot aantal gemeenten in Nederland neemt extra maatregelen om drukte te voorkomen (NOS). Lokaal zijn er grote verschillen. Sommige burgemeesters sluiten uit voorzorg dijken af voor motorrijders en houden vakantieparken dicht voor toeristen, andere gemeenten houden juist zo veel mogelijk open. Aan de grens controleert de marechaussee extra, met name om toeristen en winkelend publiek uit Duitsland tegen te houden. Toch rijden Duitsers nog massaal de grens over omdat zij niet kunnen winkelen (Metro).
De Volkskrant analyseert: Hoe de coronacrisis van invloed kan zijn op de betekenis van Pasen. “De mensen staan langs de kruisweg van 2020.” De paus laat de kracht van de eenzaamheid zien (Algemeen Dagblad).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken