Onderzoekers van NIHR Bristol Biomedical Research Center en de universiteiten van Bristol en Cambridge onderzochten de keuze voor (niet-)alcoholische dranken in relatie tot de beschikbaarheid van keuzeopties. In hun onderzoek kregen 800 Britten verschillende menukaarten aangeboden met verschillende verhoudingen niet-alcoholisch versus alcoholisch.
De onderzoekers vergeleken een kaart met 4 alcoholische en 4 niet-alcoholische opties (50/50) met een kaart met meer alcoholisch (75/25) en een kaart met meer niet-alcoholisch (25/75). Bij een kaart met 75% alcoholische opties (6 van de 8 opties), was de kans 46% kleiner dat consumenten voor een niet-alcoholische drank kozen. Een kaart met 75% niet-alcoholische opties (6 van de 8 opties) vergrootte de kans op een niet-alcoholische drankkeuze met 48%.
“Alcoholconsumptie behoort wereldwijd tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten”, aldus Anna Blackwell, een van de onderzoekers. “Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie ervan kan verhogen en die van minder gezond voedsel kan verlagen.” Het lijkt erop dat deze aanpak ook zou kunnen werken voor alcoholische dranken.
Een aloude marketingwet vermoedelijk: het aanbod schept de vraag. Dat wist overigens Aristoteles al: je gaat eten en drinken zoals mensen eten en drinken in de stad waar je gaat wonen.
" In een winkel met 75% 40-plus kazen (6 van de 8 opties), was de kans 46% kleiner dat consumenten voor een vetarme kaas kozen."
!?