Een advertentie voor Calvé-pindakaas gaat over het feit dat het product het omzetverhogende Ik Kies Bewust-gezondheidslogo mag dragen. Ik Kies Bewust betekent dat er van alles niet in een product zit. Het creatief team verzon desondanks de kopregel "Daar zit meer in dan je denkt." Foutje wegens haast?

Nee, de bedenkers gelijk. Pindakaas is ontzettend rijk aan energie. Er zit meer in dan kaas bijvoorbeeld en wanneer erop zou staan "Basis voor pindasaus" zou het heel erg ruim NIET in aanmerking komen voor het logootje. De productcriteria voor broodbeleg vragen echter niet dat het energiearm moet zijn. De motivatie is dat het geen hoofdbestanddeel van de voedselinname is. Men gaat er vanuit dat de Nederlander een niet al te dik (15 gram) besmeerde boterham eet en niet al teveel boterhammen.

Dit is lijkt mij niet de realiteit. Niet alleen Elvis is aangekomen door teveel en dik belegd brood met pindakaas en er zijn legers mensen die afvallen door mager belegde crackers. Pindakaas is misschien best gezond, maar er zou dan wel een smeerwaarschuwing naast het logo moeten staan.Ik Kies Bewust moet misschien bijsluiters verplicht gaan stellen, dat maakt het allemaal nog iets bewuster.
Hoe dan ook: wanneer komt die aangekondigde verduidelijking van Ik Kies Bewust? Er staan mensenlevens op het spel.
Dit artikel afdrukken