image De Engelse Consumentenbond - Which? - doet weer van zich horen met een onderzoek naar suiker. Ditmaal niet naar het suikergehalte in frisdranken, maar in k&k gerechten, zoals bijv. kip of rundvlees met chilisaus en die gezonde ontbijtgranen voor de kinderen. Zelfs de tandarts wordt er niet vrolijk van:

The Food Standards Agency classifies a product as having a high sugar content if it has more than 15g of sugar per 100g or more than 18g if the portion is more than 100g.

Researchers found that Asda sticky chilli chicken contained 19.2g of sugar per 100g and Tesco crispy beef with sweet chilli sauce had 23.1g per 100g.

Weight Watchers oat digestive biscuits contain 20.5g of sugar per 100g - almost 4% more than McVitie's digestives.

Vanilla ice cream contains 17.9g per 100g, Which? said.


Dat de goeie verteerkoekjes van de Weight Watchers het zo lekker doen in de schandaalkant van dit onderzoek is natuurlijk helemaal een opsteker. Volgens Which? moet er duidelijker informatie op het etiket. Onzin, volgens de industrie want er staat meer op het etiket dan ooit. Het probleem is alleen dat je suiker in vele vormen en onder verschillende namen in het product kunt stoppen: dextrose, fructose, glucose, sucrose ...

De makers van de K&k-maaltijden hebben een pront antwoord: "Which? trapt een open deur in." Ik ben bang dat ze volstrekt gelijk hebben.
Dit artikel afdrukken