Henk Helmantel (1945) is een van de bekendste figuratieve schilders van onze tijd. Inspiratie om in zijn stillevens een drie dimensionale wereld te scheppen ontleent hij aan de 17e eeuwse Hollandse meesters. Deze klassieke traditie bleef hij trouw, waarbij hij met grote liefde oude voorwerpen, fruit en groenten tot in detail tot leven brengt. Of het nu eieren, mispels, rozenbottels, broodjes, appels, druiven, of uien zijn, Alles komt tot leven op een manier, die meer dan levensecht is.
Toch hebben zijn stillevens een hedendaags karakter; zijn doeken zijn zoveel mogelijk met een vlotte kwast geschilderd en niet met de fijne penseelstreek van een Willem Heda of Pieter Claesz. Het zoeken naar harmonie in zijn composities doet Helmantel op gevoel, zonder vooraf vlakken te construeren. Hij hanteert daarbij wel een klassiek compositieschema gebaseerd op de Gulden Snede, zoals ook zijn 17e eeuwse voorgangers deden. In tegenstelling tot de vaak met pronkstukken verrijkte stillevens uit de Gouden Eeuw kiest de Groninger liever voor alledaagse voorwerpen in een rustige omgeving. En ook dat maakt zijn werk toegankelijk en warm.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Anton,vergat ik te zeggen.Met je eens.Willem Heda daar gebeurd iets.Kijken en nog eens kijken.Boeiend.
Van mij had Marlene Dumas de prijs mogen ontvangen.
Anne, dank voor de tip! Wij houden het in de gaten, zeker als we bij vrienden in Engwierum op bezoek gaan.
Lizet,De vervolgopleiding heet:Frank Mohr instituut.De opleiding is naar mijn beste weten breed opgezet,waaronder het z.g.n.fijnschilderen[er kan wat afgewerkt worden met paletmes,achterkant van je penseel en ruwe kwasten] alweer een aantal jaren zijn intrede heeft gedaan.Overigens was het min of meer verboden onder de fijnschilders,acrylverf als ondergrond te gebruiken,totdat ze inzagen dat het toch wel handiger was.Sneller werkte.Uit die periode herinner ik mij ook het publiek,die eigenlijk dacht[en waarschijnlijk nog wel],dat er enkel en alleen met olieverf gewerkt kon worden en dat dat dan pas een ,Echt Schilderij,kon zijn.Hetzelfde zie je min of meer bij koken.
Gelukkig maar dat iedereen erzelf iets van mag vinden.Maar wel is zo,zodra je je ergens in verdiept er andere elementen,belevings mogelijkheden kunnen gaan spelen.Zowel binnen de kunsten alsook binnen het eten en wat daarmee samenhangt.
De Weem is mooi.
Lizet,voor een eventuele volgend bezoek,hongerige maag gekregen?H inde Valk Middelstum,ligt er niet ver vandaan.
Beste Anton, dat is het fijne van kunst, daar mag iedereen zelf iets van vinden. Enige tijd geleden was ik in De Weem, met buiten prachtige Groningse luchten, een tuin vol fruitbomen en een heel oud huis waarin alleen maar dit soort stillevens kunnen ontstaan. Passie, joie de vivre kan ook binnen in iemand zitten, dat hoeft er niet uit te bruisen.
Overigens is er een hele Groningse school die zich op het heruitvinden van stillevens richt. Helmantel waarschijnlijk de meest bekende ervan.
Beste lizet kruyff,
U schrijft;
"Toch hebben zijn stillevens een hedendaags karakter; zijn doeken zijn zoveel mogelijk met een vlotte kwast
geschilderd en niet met de fijne penseelstreek van een Willem Heda of Pieter Claesz."
Smaken verschillen, maar ik ben hier totaal niet mee eens!
Ik word zo triest van Helmantel, in zijn schilderpoging zie ik geen gevoel, passie of enig Joie de Vivre!
Om van de "vlotte kwast" maar te zwijgen.
Deze gereformeerd opgevoede man weet niet beter, en dat zie je zeker terug in zijn peintures!
Saai en doods, leve Willem Heda en Pieter Claesz!
Joie de Vivre!