.image

Minister Cees Veerman van LNV vindt dat kinderen weer moeten weten hoe goed en gezond eten smaakt. Dat bleek gisteren in Maastricht bij de inauguratie van Fred Dijsselbloem als president van Euro-toques. Daarmee bekent het ministerie duidelijk kleur én plaatst het Nederland in de lijn die in het Verenigd Koninkrijk m.n. op initiatief van Jamie Oliver op gang is gekomen
De 2500 leden van de Euro-toques - ooit gestart door Paul Bocuse en Pierre Romeijer -maken geen enkel geheim van hun keuze voor goed en gezond eten op basis van natuurlijke ingredienten. Zij zetten zich in 'voor het behoud van het culinair erfgoed. Zij kiezen ervoor te werken volgens ambachtelijke bereidingswijzen en gebruiken in hun keukens alleen goede, natuurlijke producten. EURO-TOQUES zegt 'nee' tegen ongezonde voeding en 'ja' tegen voedsel dat:

- niet genetisch gemanipuleerd is
- geen chemische toevoegingen bezit
- geen extra zoetstoffen en antibiotica bevat
- bereid is zonder zieke gewassen
- niet bestraald is'


Namens de minister sprak de Directeur Generaal van het ministerie van LNV, mevr. Bergkamp, zijn speech uit. Daarin geeft hij aan graag met de organisatie te willen samenwerken op het gebied van smaakonderwijs aan basisscholen. Op dit moment wordt al op een aantal scholen smaakonderwijs gegeven. De minister zou dit graag uitbreiden naar alle basisscholen. Inzet is het verbeteren van de smaakkennis van alle kinderen in het basisonderwijs zodat ze van meet af aan weten dat, zoals de speech het zegt, 'gezond en eerlijk eten lekker is'.
Proeven is veel overtuigender dan erover praten. Vandaar dat DG en minister zeggen graag binnenkort het gesprek te starten over praktijklessen en proeverijen op scholen. De ouders willen vast ook weer even naar school! Onze minister is dus een goede marketeer die de promotionele belangen van koks weet te verbinden met de duurzame belangen van de kinderen, ouders en onze samenleving als geheel. Prima!
Veerman's speech is te vinden op de site van LNV

Het is al geruime tijd bekend dat het ministerie inzet op kinderen (gek genoeg staat daarover niets in de lezenswaardige beleidsnota 2006 van het ministerie). Maak je die bewust van betere en lekkerder eetgewoonten, dan win je de toekomst. Mensen met reeds ingeslepen patronen zijn veel moeilijker te veranderen. Wellicht zullen dit keer ouders zelfs iets van hun kroost leren. Wie weet wat het zelfs doet voor het aanbod dat we in Nederlandse winkels aantreffen.

Leuk om te weten (ik wist het niet): de bekende restaurantgids Iens geeft actief aandacht aan de smaakopvoeding van kinderen.


Bron: zibb.nl (Joep Meissen)
Dit artikel afdrukken