Het geld is nodig om verdere expansie te kunnen financieren. Net als bij concurrenten als Delivery Hero en Just Eat is het businessmodel van Takeaway.com gericht op snelle opbouw van een groot marktaandeel in een bepaalde markt. De afgelopen jaren haalden maaltijdbezorgers miljoenen aan durfkapitaal uit de markt.
Van de internationale concurrenten van Takeaway.com heeft Just Eat in 2014 de stap naar de beurs al gewaagd. Dit bedrijf kondigde recent een aantal internationale overnames aan waardoor het internationaal verder kan groeien. Delivery Hero, dat deels in handen is van Rocket Internet, zou ook een beursgang overwegen. Maaltijdboxenbezorger HelloFresh, ook onderdeel van Rocket Internet, stelde eind vorig jaar een beursgang juist uit, vanwege de 'onrustige markt'.
HelloFresh zag in 2015 zijn omzet groeien van €69,6 miljoen naar €305 miljoen. HelloFresh bezorgde in 2015 49,5 miljoen maaltijdboxen, tegen 12,3 miljoen in 2014. Het aantal abonnees nam toe van 173.000 naar 614.000. Behalve in Nederland maakt HelloFresh nog geen winst, het negatieve bedrijfsresultaat nam toe van €12,2 naar €86,2 miljoen verlies. De verliezen worden toegeschreven aan de grote investeringen die de voortdurende expansie met zich meebrengen.
Fotocredits: 'Thuisbezorgd.nl', Franklin Heijnen
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog