Ik zei er laatst over dat Wakker Dier een scheve schaats rijdt met z'n publieksvoorlichting, maar dat de campagne van de PVE uit het jaar nul is. Nou mag ik er nog aan meedoen ook.
Wat vindt foodlog, moet ik deze uitnodiging:
A. in de prullenbak gooien en niks laten horen
B. er heen gaan en daar duidelijk maken wat ik ervan vind
C. erheen gaan, lekker mee-eten en netwerken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit is een gekke draad geworden. Van vissen naar de behoefte aan pure verslaggeving (een verloren 'ambacht' - het woord kwam zomaar uit Klootwijk's pen) nav kip, kwamen we weer in de gezondheidslogo's terecht. Om eens feitelijk te bespreken wat mensen die ze plakken vinden, zeggen en doen.
Vooruit Jeroen, ik zal haar mailen.
Dick,
De universiteit heeft er niks mee te maken, misschien nog eens mijn stuk doorlezen?
Het was ook geen uitnodiging van mijn kant (ik organiseer dit evenement niet), ik heb je alleen geattendeerd op deze activiteit. Meer niet, Dick. Als je erbij wilt zijn, even contact opnemen met diegene die het organiseert (haar e-mailadres heb je)?
Het visvoorbeeld van Van der Land is ijzersterk. Maar verkeerd. Een verslaggever stelt vast (bijvoorbeeld aan de hand van cijfers van onderzoeksvaartuigen) dat er minder vissen in de zee zwemmen dan vorig jaar. Een opiniemaker suggereert dat de zee ernstig overbevist is.
De opiniemaker is in dit geval juist het tegendeel van de journalist. Hij moet zeker weten dat ze zee overbevist is en dat verneemt hij van deskundigen.
Praktijkvoorbeeld? Er is iets mis met haring in de Noordzee. Het lukt een aantal generaties (jaarklassen) niet om volwassen haringen voort te brengen.
Dat is een feit.
Ga je als verslaggever nu maar meteen uit van overbevissing, dan ga je voorbij aan de raadsel waar biologen uit verschillende Noordzeelanden voor staan. Ze hebben geen verklaring. En dat is ook een feit. Spannend genoeg toch, biologen die zich er even geen raad mee weten?
En dan naar Jeroen, die zich beter gedeisd had kunnen houden, want ik hield zelfs de Universiteit geheim. Het was een mysterie. Nu maar in de openheid dan.
Ik kreeg een mail van een voor mij onbekend persoon met 'ter info' een programma en een datum en vroeg of dat een uitnodiging van enigerlij soort was. Antwoord: nee, dan moest de uitnodiger wel het eea in beweging zetten. Moeilijk denk je dus. Laat maar lekker zitten als het zo moet en hou gewoon je mond, concludeer je dan. Maar ik blijk dus WEL uitgenodigd te zijn, als ik maar wat moeite doe. Bij deze dus: mag ik komen? Ik kom graag. Zal geen woord zeggen. Alleen maar luisteren en heel feitelijk registreren.
Over hoe je de consument kunt betrekken en wat geschikte onderzoeksmethoden zijn in het licht van de gerezen twijfels hebben we het daarna. Dat lijkt me reuze spannend.
Is er dan nu een plaats gereserveerd?
Hoi Dick,
je moet zeker gaan! idd met kladblok.
mocht het feestje/bijeenkomst nou saai zijn (wat het mij als kok zeker lijkt)
Kijk dan over twee weken naar de 3e aflevering van eet smakelijk.
Leon tussen de vleeskippen..
Het was me weer eens volledig duidelijk waarom en welke keuze ik maak op mijn menukaart.
Allervriendelijkst waren de kippenboeren..
in iedergeval een aflevering kip.
Laten we gauw weer eens afspreken heb een hoop te vragen/zeggen.
De site ziet er iig fanatastisch uit.
of hoor ik dat hier niet te posten?? sorry.
Succes culinaire groet,
Leon Mazairac
Bij deze wil ik me even melden in de discussie die gaande is.
Ik ben diegene die Dick heeft geattendeerd op deze bijeenkomst van mensen werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie (technologen, diëtisten, wetenschappers, etc.). De NVVL (Nederlands Vereniging voor Voedingleer en Levensmiddelentechnologie) organiseert voor haar leden borrelpraatsessie waarbij actuele thema’s onderling kunnen worden besproken. Ik neem aan dat hier niks vreemd aan is, een onschuldig clubje vakgenoten wat bij elkaar komt om kennis uit te wisselen. Hebben journalisten ook niet dergelijke verenigingen met werkgroepen? Aangezien deze activiteiten (de borrelpraatsessies) voor leden zijn, heb ik Dick er wel op geattendeerd dat als hij erbij wil zijn even contact moet opnemen met het secretariaat (mede omdat het aantal plaatsen beperkt is). De overige activiteiten (symposia) zijn overigens voor ieder toegankelijk (bijv. 25-09-2008 NVVL-FND jaarsymposium 'Lekker & Gezond').
Dus wat moest Dick er dan voor doen? Als hij interesse had om erbij te willen zijn, even mailen of bellen met het secretariaat om te kijken of hij als niet NVVL lid erbij kon zijn en/of er nog plek beschikbaar was. Deze drempel lijkt mij niet al te hoog, Dick…
Wat wordt er verwacht van Dick? Niets bijzonders, aangezien Dick niet als spreker is benaderd, maar net als al die andere aanwezigen wel zijn mening kan laten horen in de discussies onder leiding van prof. van Trijp.
Waarom Dick op deze bijeenkomst dan attenderen? Omdat tijdens deze bijeenkomst iemand van de Consumentenbond, een onderzoekster van de Vrij Universiteit en iemand uit de industrie hun visie over consument en logo’s zullen delen. Aangezien op foodlog hier druk over wordt gediscussieerd een interessante bijeenkomst, zou je zeggen. En maak er een verslag van voor foodlog! Daarnaast is er deze dag een discussie onder leiding van Prof. van Trijp waarbij de aanwezigen stellingen omtrent logo’s kunnen bediscussiëren en aflsuitend een borrel met vakgenoten. Prima gelegenheid om je tussen de “andere” te mengen en meningen uit te wisselen.
Dan is er nog de discussie dat volgens Dick de “Consument” wordt buitengesloten, mede veroorzaakt door de titel van deze borrelpraatsessie: Gezondheidslogo’s: staat de consument buiten spel?
Dick, vertel mij hoe volgens jou de consument hierbij moet worden betrekken? Maar laten we eerst even kijken hoe dat gedaan wordt tijdens deze activiteit: De onderzoekster aan de VU doet onderzoek of consumenten het Ik Kies Bewust logo kennen en gebruiken. Zo ja, hoe en wat het effect is op consumenten gedrag en verkoopcijfers. Ten tweede onderzoekt zij of producten hun producten aanpassen als gevolg van het IKB-logo. En zo ja, welke producten en hoeveel minder vet, zout en suiker. Ten derde onderzoekt zij hoeveel gezondheidswinst het IKB-logo oplevert door middel van het doorrekenen van voedselconsumptiedata op de gezondheid van de bevolking. De Consumentenbond laat ook haar visie horen omtrent de consument en logo’s.
Naar mijn mening is de “Consument” op deze manier zeker niet buitengesloten tijdens deze borrelpraatsessie. Daarnaast kunnen al die leden van de NVVL, waarvan veel diëtisten hun mening laten horen tijdens de discussie, vanuit hun eigen perspectief als voedingskundige of als consument. Ik hoor graag jouw reactie hierop, wat mist er en hoe zou jij dat doen?
Ik ben overigens ook erg benieuwd naar de mening van de andere foodlog lezers. Is de consument/Dick echt buitenspel gezet tijdens deze activiteit? En hoe zorg je ervoor dat de “Consument” meedoet in de algemene discussie om logo’s en wie is die “Consument”dan?