Maar de nep zat er wel degelijk ingebouwd. Tekstschrijvers zoeken het toch liever in het natuurlijke zelf. Weer zo’n begrip dat op zich al weinig betekent, natuurlijk, maar wat door reclameschrijvers helemaal wordt leeggehaald. En gelijk wordt het woord ‘zuiver’ ontwaard tot glasharde leugen.
Allerhande van Albert Heijn staat van voor tot achter vol puur natuur. Een inventarisatie.
Bij een puddinkje van Bonne Maman (de zachte smaak van vroeger): ‘Bonne Maman gebruikt alleen zuivere en natuurlijke ingrediënten in haar toetjes.’
‘Rice Dream en Oat Dream zijn natuurlijke plantaardige dranken.’ Ze zijn van ‘zuivere samenstelling’ - ook al een taalkundige vondst van jewelste – en ‘100% natuurlijk.’
‘Puur fruit Smoothies bevatten alleen natuurlijke ingrediënten.’
‘Knorr heeft haar sauzen verbeterd door het gebruik van natuurlijke ingrediënten.’
‘Bar-le-Duc is water met natuurlijke vruchtextracten.’
‘Jordans Original Crunchy heeft een heerlijke natuurlijke smaak en bevat alle natuurlijke ingrediënten voor een gezond ontbijt.’
Lays Finest zijn chips met ‘pure natuurlijke smaak’.
Lipton Clear Green ijsthee ‘helpt op een natuurlijke manier te zuiveren.’
‘Unox (soep) gelooft dat goed eten begint met de beste natuurlijke ingrediënten.’
En dan zijn er de snoepjes van Katja ‘met natuurlijke smaakstoffen.’
Alleen Knorr Vie, in een advertentie geprezen door een kind dat blij is dat wortel nu naar banaan smaakt, is alleen maar ‘vrij van kunstmatige ingrediënten’. De tekstschrijver van Knorr kon zou gauw het begrip natuurlijk er niet doorheen verzinnen. Doe ik het wel even: ‘Wortelprak met de natuurlijke smaak van bananenpulp.’
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Henry Ford werd gemaakt door z'n vader en z'n moeder. Heel natuurlijk tussen de lakens. Henry ging auto's maken die uit zijn natuurlijke hoofd ontsproten. Daarom zijn auto's natuurlijk.
Plastic wordt gemaakt van olie. Olie komt uit de natuur. Daarom is plastic een natuurproduct.
Nog een paar?
Laatste nieuws. Coca Cola gaat in reclame benadrukken dat Coca Cola een natuurlijk product is. Omdat 'natuurlijk' de trend is, zegt Elseviers levensmiddelennieuwsbrief.
Prachtig, mevrouw of mijnheer P, de werking van enzymen. Van Biotex ben ik ook altijd onder de indruk geweest. Maar waarom noemt een rijstdrankjesbrouwer zijn product natuurlijk? Hij greep in, voegde iets toe, biotex.
Het is geen wereldprobleem, het gaat om taal en de zeggingskracht van woorden. De betekenis van woorden verandert voortdurend, ik doe er zelf aan graag aan mee. Maar reclametekstschrijvers maken - mogelijk gedwongen door hun opdrachtgevers - van begrippen leugens.
Als ik in de supermarkt het woord 'natuurlijk' ontmoet, denk ik automatisch, wat wilt u me nu weer voorliegen, chef?
Dat kan je thuis ook gewoon doen, mits je maar over pilsmout beschikt. Je maakt een papje van veel gemalen rijst en een beetje gemalen mout, verhit dat tot zo'n 60 graden en laat een en ander een uurtje of zo staan. En presto! Je hebt een heusecht beroep gedaan op een enzymatisch proces! Heineken laat dat dan vergisten tot pils, althans zo wil het volksgeloof, maar dat is een ander verhaal.
De enzymen in kwestie zijn alomtegenwoordig in de natuur en heten amylases. Er zijn drie ondersoorten. Kauw heel lang op rijkst en je proeft dat het een beetje zoet wordt. Dat komt vanwege de amylase in je eigen speeksel. Dus met elke hap die je kauwt doe je een beroep op hetzelfde enzymatisch proces.
Wouter sorry dat ik iets afwijk van het onderwerp, hoewel, ik heb zojuist de uitzending over ‘natuuridentieke’ sperzieboontjes gezien en wil daar even het volgende over kwijt. Ik heb de ontwikkeling van de sperzieboon van zeer nabij meegemaakt. Van handmatig plukken tot het moment daar was dat innovatieve tuinders een bonenplukmachine ontwikkelden. Een zegen voor de plukkers maar een ramp voor de consument. De zaadveredelaars hebben er snel een wat sperzieboonrassen voor ontwikkeld. De nieuwe rassen moesten vooral geschikt zijn om machinaal geplukt te worden (alle boontjes moeten tegelijk even groot en lang zijn en er moeten er zoveel mogelijk aan de plant zitten enz, enz). De smaak was niet belangrijk, dat hoorde je die man van S&G;Seeds nota bene nu nog zeggen (doet er een beetje zout bij).
In de periode van de overgang kon je het verschil goed zien, daar hoefde je geen kenner voor te zijn: handmatig geplukte boontjes zagen er verzorgt en vlezig uit (zoals de huidige Egyptische boontjes) de rassen die geschikt waren om machinaal te plukken waren dun, glazig en smaakloos en hadden een eng groene kleur!
Ik herinner me de geur van die verse boontjes nog goed, m'n vader teelde ze zelf en tientallen scholieren kwamen ze plukken. Een Vietnamese moeder deed ook mee, ze plukte de hele dag in gehurkte houding en met het kind op haar rug. Ze was goed voor 130 -150kg p.dag dat was heel veel.
Het verkleuren en slap worden is een gebrek in de distributieketen en in de winkels. De boontjes worden voorts op een niet ideale plek (ik zal het maar netjes zeggen) gepresenteerd, veelal door een rigide schappenbeleid of gewoon onkunde. Let er maar eens op de panklare boontjes zijn er beduidend knapperiger, dit komt omdat de koelketen minder onderbroken is en ze verpakt zijn, hoewel die op hun snij/breukvlak weer uitdrogen.