Wat een uitvinding was dat. Het begrip ‘natuuridentiek’. Kunstmatig, moest je begrijpen, maar toch zo goed als van God zelf.
Maar de nep zat er wel degelijk ingebouwd. Tekstschrijvers zoeken het toch liever in het natuurlijke zelf. Weer zo’n begrip dat op zich al weinig betekent, natuurlijk, maar wat door reclameschrijvers helemaal wordt leeggehaald. En gelijk wordt het woord ‘zuiver’ ontwaard tot glasharde leugen.

Allerhande van Albert Heijn staat van voor tot achter vol puur natuur. Een inventarisatie.

Bij een puddinkje van Bonne Maman (de zachte smaak van vroeger): ‘Bonne Maman gebruikt alleen zuivere en natuurlijke ingrediënten in haar toetjes.’
‘Rice Dream en Oat Dream zijn natuurlijke plantaardige dranken.’ Ze zijn van ‘zuivere samenstelling’ - ook al een taalkundige vondst van jewelste – en ‘100% natuurlijk.’
‘Puur fruit Smoothies bevatten alleen natuurlijke ingrediënten.’
‘Knorr heeft haar sauzen verbeterd door het gebruik van natuurlijke ingrediënten.’
‘Bar-le-Duc is water met natuurlijke vruchtextracten.’
‘Jordans Original Crunchy heeft een heerlijke natuurlijke smaak en bevat alle natuurlijke ingrediënten voor een gezond ontbijt.’Sourcy is ‘van nature zuiver’, ‘100% natuurlijk’ en als dat nog niet goed tot je doordrong ook nog eens ‘natuurlijk mineraalwater met een evenwichtige mineralenbalans’. (Let op, ook het begrip ‘balans’ gaat knallen in de reclame.)
Lays Finest zijn chips met ‘pure natuurlijke smaak’.
Lipton Clear Green ijsthee ‘helpt op een natuurlijke manier te zuiveren.’
‘Unox (soep) gelooft dat goed eten begint met de beste natuurlijke ingrediënten.’
En dan zijn er de snoepjes van Katja ‘met natuurlijke smaakstoffen.’

Alleen Knorr Vie, in een advertentie geprezen door een kind dat blij is dat wortel nu naar banaan smaakt, is alleen maar ‘vrij van kunstmatige ingrediënten’. De tekstschrijver van Knorr kon zou gauw het begrip natuurlijk er niet doorheen verzinnen. Doe ik het wel even: ‘Wortelprak met de natuurlijke smaak van bananenpulp.’



Dit artikel afdrukken