Peren zijn populairder bij telers dan appels, blijkt uit het nieuwe landbouwdashboard van het CBS.
In 1950 was 40,6 duizend hectare landbouwgrond in gebruik voor de teelt van appels. In 2022 was van al die appelhectares nog maar 5,9 duizend hectare voor de appelteelt in gebruik. In 1980 was een gemiddelde appelboomgaard 3,4 hectare groot. In 2022 was dat 6,5 hectare.
Lange tijd was Nederland meer een appelland dan een perenland.
In 1950 was 14,5 duizend hectare in gebruik voor de teelt van peren. Tot eind jaren '80 daalde ook het areaal peren, maar vanaf het begin van de jaren '90 groeit het perenareaal. In 2012 haalde het perenareaal het appelareaal in en inmiddels heeft het zich gestabiliseerd rond de 10 duizend hectare. Het gemiddelde areaal van een perenteler groeide van 1,3 hectare naar 8,7 hectare.
Volgens het CBS is deze verschuiving toe te schrijven aan de grote internationale concurrentie op de appelmarkt. In Europa heeft Polen zich ontwikkeld tot de 'appelschuur' van Europa. Ook spelen veranderingen in de weersomstandigheden een rol, zoals minder nachtvorst. Daar profiteren peren van.
De productie van appels bereikte in 1993 een piek van 597 miljoen kilo appels. Sinds de eeuwwisseling daalt de opbrengst mee met het areaalvermindering; in 2022 werd 236 miljoen kilogram appels geoogst.
De opbrengst per hectare nam onder meer door specialisatie en schaalvergroting toe, van ruim 6 ton appels per hectare in 1950 tot 40 ton.
Bij peren is een vergelijkbare ontwikkeling te zien: tot het jaar 2000 bleef de opbrengst onder de 150 miljoen; in 2022 werd 351 miljoen kilogram peren geoogst. De hectare-opbrengst van peren nam toe van bijna 8 ton per hectare in 1950 tot bijna 35 ton in 2022.
De appel- en perenteelt kon zich ontwikkelen dankzij verbeteringen in de teelt. Het vervangen van hoogstamboomgaarden door laagstamboomgaarden maakt de oogst efficiënter en nieuwe appel- en perenrassen hebben een hogere opbrengst dan veel oudere rassen. De laatste 70 jaar heeft ons land een intensieve appel- en perenteelt gekregen.
Aanvulling #23 Er is momenteel echt een tekort aan goede peren en een laat jaar waarin het afzetseizoen weken later is tot de nieuwe oogst helpt het tekort vergroten. Maar Nederland beschikt als enig teeltgebied nog over een hoeveelheid waarmee ook leveringen na mei kunnen
worden gegarandeerd. Daar zit zeker ook een stukje Nederlandse handelsgeest en het lef om lang te bewaren. Maar onze peren met onze expertise zijn wij in staat ook in extreem warme zomers bijna jaarrond te bewaren en aan te bieden. Andere teeltgebieden met net wat minder zeeklimaat en minder beschikbaar water om te koelen en droogte voorkomen, durfden het niet aan om zeker in het teeltseizoen met veel hitte en een landdurige droogte peren lang te gaan bewaren. En als je dan als leverancier jaarrond betrouwbaar product weet aan te bieden, ben je koopman en pak je tenminste een deel van het seizoen de hoogste prijzen. Het lukt ons ook niet altijd maar normaal gesproken is peer een erg lastig product op de fruitschaal. Vaak net wat te snel overrijp en dat hangt dus ook samen met de teelt en de bewaring. Wel wat zuur voor de telers die hun peren al in najaar voor niet of nauwelijks kostendekkende prijzen moesten verkopen.
Op dit moment zijn de Conference-peren prijzen historisch hoog, aldus AGF. Sinds januari zijn de prijzen flink gestegen, wat jammer is voor de telers die hun oogst al vroeg in het seizoen hebben verkocht.
De kwaliteit en smaak van de peren is gelukkig nog steeds goed. Mark Vernooij van groothandel Urfruit is positief: “We kunnen klanten waarschijnlijk nog tot ver aan de nieuwe oogst voorzien van goede peren." Over die nieuwe oogst gesproken: het bloeiweer was matig, dus waarschijnlijk zal het dit jaar een laat seizoen worden.
Al met al is het afwachten hoe de perenmarkt zich verder zal ontwikkelen. Blijft de consument betalen voor de lekkere smaak, of kiest hij toch liever voor zomerfruit?
#23 Jan Peter, wil je je vraag nog eens verder toelichten want ik snap hem niet.
"De markt is klein en NOG niet interessant genoeg, dacht ik. Niet waar?".
Over je opmerking naar aanleiding van: "Kortom de basis van succesvolle landbouw is iets doen wat je erg goed kan en elders niet zo goed lukt. En dan liefst voorkomen dat er toch wat teveel van komt. Dat klinkt heel gemakkelijk maar is het niet".
Over je : "Ik zou zeggen vertel het verder". Dat is nu net het werk van mij als bedrijfsadviseur die nog best wel weer wat opdrachten binnen en buiten de fruitteelt kan gebruiken. Maar het moeilijkste is niet de strategische analyse en het mooi verwoorden ervan. Dat kan elke slimmerik met wat achtergrond, ervaring en wat schrijftalent op Foodlog zetten. Sommigen doen niet anders. Doe ik zelf ook graag in lezingen aan divers publiek. De uitdaging is elke keer weer een bedrijf succesvol te laten veranderen. Strategie bepalen is 1 maar meestal gaat het mis in de implementatie. Om in fruitteelttaal te blijven: een boom planten is niet moeilijk maar jarenlang goed vrucht laten dragen wel.
Het nadeel van positioneren is dat je degene op wie je positioneert wel moet bereiken en die moeten dan ook nog openstaan voor je aanbod voor zover je dat helder en duidelijk en niet te missen gecommuniceerd hebt. En vergeet niet dat je de massa markt gaat opdelen in een aantal kleinere markten. moet de consument echt de toegevoegde waarde zien en ervoor willen betalen.
Daar gaat het meestal mis. En als je dat weet kan je ook een besluit nemen het niet te doen. Ben trouwens benieuwd waar dat vele geld in is gaan zitten.
"Een appel voor ouder publiek van appelliefhebbers" is dat echt door de test gekomen?
#22 Wouter, Wellant was één van de vier rassen die Inova Fruit BV begin deze eeuw lanceerde. Dat moest superprofessioneel en op basis van markt- en smaakonderzoek kreeg elk appelras zijn eigen doelgroep mee. Zo was er de Junami als lekkere, knapperige appel met een frisse bite voor het jeugdige publiek met een daarvoor passende naam. De Wellant werd gepositioneerd als appel voor een wat ouder publiek van appelliefhebbers met bijpassende naam. Als je op de websites en marketinguitingen kijkt zie je dat terug. Nadeel van dat positioneren en dat geldt voor positioneren in het algemeen dat potentiële liefhebbers uit andere doelgroepen zich wat minder associëren met het product. Ondanks het vele geld en inzet van heel veel "marketingexpertise" zijn de rassen van Inova Fruit BV behoorlijk mislukt. Alleen Wellant wordt nog volop aangeplant maar is inmiddels geen clubras meer van Inova Fruit BV maar een vrij ras dat door iedereen geplant en verkocht mag worden. Overigens behoor ik wel tot de fans van Wellant maar voel me nog niet bejaard maar dat terzijde.