image

Wij hebben er hier natuurlijk geen last van, maar de rest van Nederland wel: we hongeren naar inspiratie en de A-merken gaan die brengen. Als dat waar is - wat ik best wil geloven door hun positie op het schap van de super - blijft de trend naar authentiek, puur en biologisch een marginaal verschijnsel.

Nederlanders hebben behoefte aan inspiratie en goede informatie om gezond te eten. En deze informatie verwachten zij van fabrikanten. Echter, zoals dit nu gebeurt, vindt slechts een klein percentage van de Nederlanders de voorlichting van fabrikanten geloofwaardig. Dat blijkt uit Trends aan Tafel, een onderzoek van De Informatie Keuken, een samenwerking tussen Sanoma Uitgevers en TNS NIPO.

Gezond en gevarieerd eten is een van de belangrijkste trends in etend Nederland. Wat gezond is weet men meestal wel, maar om iedere dag weer iets anders op tafel te zetten blijkt vaak moeilijk. Er is duidelijk een grote behoefte aan inspiratie in de vorm van recepten en tips.
Meer thuis tafelen
Een tweede trend, zo blijkt uit het onderzoek, is het gezellig thuis tafelen met vrienden en familie. Nu eet men nog volop buiten de deur, maar het thuis genieten en gasten imponeren met goede kookkunsten neemt steeds meer toe. En daarbij zijn kwaliteitsproducten en bijzondere gerechten erg in trek.

Nederland heeft ook steeds meer lef in de keuken. Buitenlandse keukens en nieuwe producten zijn erg gewild. Maar vooral ook daar wreekt zich soms het gebrek aan inspiratie.

A-merken gaan het winnen
Trends aan Tafel voorspelt ook een goede toekomst voor de A-merken. In de trend naar originaliteit en kwaliteit gaan die het winnen van de huismerken. Ook biologische en fairtrade producten hebben groot groeipotentieel. Evenals nieuwe variaties op gezonde tussendoortjes als rijstwafels en mueslirepen.


bron: sanoma uitgevers, met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken