Het persbericht van het CBL dat vanmorgen reeds uitkwam, zegt:

"Ook voor de Nederlandse foodsector zijn het uitdagende tijden. Toch hoort u mij niet klagen. Ik denk dat we als supermarkt- en foodservicebranche onze handen dicht mogen knijpen, de consument moet immers blijven eten en drinken. Voor dit jaar verwacht het CBL een omzetgroei van zo’n 2 à 3%. Het supermarktkanaal is tot nog toe redelijk conjunctuurongevoelig gebleken", aldus Roetert.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2012 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL-Jaarverslag wordt gepresenteerd, blijkt dat in 2012 tweederde van de consumenten positief blijft over het besteedbaar inkomen. Slechts 11% bezuinigt sterk op boodschappen in de supermarkt. Wel let 60% scherper op aanbiedingen en kiest 48% vaker voor het huismerk. De meeste mensen kunnen in hun omgeving kiezen uit een gevarieerd aanbod van supermarkten. Bij deze keuze spelen een goede productkwaliteit, een goed aanbod verse producten, een groot assortiment en klantvriendelijk personeel samen met het prijsbeleid een doorslaggevende rol.

Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2012 dat 64% vindt dat hij voordelig een gezonde maaltijd kan samenstellen in de supermarkt. 43% verwacht van de supermarkten dat zij consumenten stimuleren tot het kopen van gezonde producten. 37% is bereid meer te betalen voor deze producten. Een derde (35%) zegt er tegenwoordig bij het boodschappen doen meer op te letten of producten gezond zijn dan enkele jaren geleden.

Het terugdringen van voedselverspilling is onderdeel van het CBL-Klimaatplan. In ConsumentenTrends zeggen consumenten 7% van hun eten en drinken weg te gooien. 73% voelt zich schuldig wanneer thuis voedsel wordt weggegooid omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Driekwart – in het bijzonder de hoger opgeleiden– vindt veel producten ook na het verstrijken van de uiterste houdbaarheidsdatum nog goed te eten. 38% zegt dit ook regelmatig te doen. 32% vindt een tht-datum op houdbare producten niet nodig.


Opvallend: het bericht maakt geen gewag van de winstgevendheid van supers. Als 11% van de klanten sterk bezuinigt en 60% meer - op productniveau verlieslatende - in de aanbieding koopt, dan heeft dat forse consequenties in een sector die van 2% marge op zijn omzet moet leven.

Fotocredits: Mekong_virus
Dit artikel afdrukken