Dat is boeiend nieuws. Aan welke visie ontbreekt het eigenlijk?

De Nederlandse supermarkten laten miljarden aan omzet liggen doordat zij onvoldoende inspelen op de trend dat steeds meer Nederlanders buitenshuis eten. Bovendien leggen de supers te veel nadruk op het traditionele food-assortiment. Dat stellen Jan Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland en Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Instituut.

Grievink sprak dinsdag 11 september tijdens het Nationale Food Congres. In supermarkten wordt al jaren 22, 5 miljard van het totale foodbudget van 51 miljard euro uitgegeven. Maar het foodretailkanaal zal sterk groeien door het toenemende aantal alleenstaanden en het aantal babyboomers met een goed pensioen. Die zullen meer buitenshuis eten, stelt Grievink.

Sloot sprak op het jaarcongres van marktonderzoeker GfK. Hij stelde dat de Nederlandse supers omzet laten liggen doordat zij zich teveel op het traditionele food-assortiment richten. Met een moderner assortiment, zoals bijvoorbeeld de Britse supers voeren, is ook in Nederland een omzetplus van 8% mogelijk, in plaats van de 4 tot 5% die in Nederland als de limiet beschouwd wordt, aldus Sloot.


bron: Distrifood
Dit artikel afdrukken