Het geboorteland van het opleuken van thee is Groot-Brittannië. De blaadjes kwamen ongetwijfeld niet in al te frisse staat per zeilboot uit de koloniën en het water achter de krijtrotsen van Dover ook niet altijd even best, dus het moest. Koloniale landbouw stelt je in staat om goedkoop in te kopen, al dan niet dankzij slavenarbeid - en vervolgens kun je duur verkopen. Dankzij dat opkrikken van de smaak van thee werd de drank zo'n succes dat de Brit zichzelf is gaan identificeren met thee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@ Nick
Yep, en dan de Lipton Dead Parrot smaak :-)
Theesommelier, theegoeroe of theepaus, het komt erop neer van drinkbare kruideninfusies te maken. Waarom altijd weer die "ex autoritate"?
Infusie dus? Want spreek je 'infusion' op zijn Engels of op zijn Frans uit? Armoe! Wees fier en geef kruidenwarmers, warme drankjes of verwenmomenten van wad of heide met trots en eerlijkheid, maar niet met neppende termen. Er kan zoveel waarheid achter zitten, voor wie wil.
@Nick, Dat is precies waar ik het over heb.
Infusion is inderdaad een betere oplossing. Heet water met kruiden mengen. Ik deed dat redelijk veel en heb dat geleerd van fransen en italianen hoe dit moest. Verse kruiden in een potje , heet water erop et voila!
Thee zowel als koffie is een aandachtsgebied wat meer en meer bewust ingepland wordt. Er is tijdens de horecava zelf een thee sommelier gekozen na een wedstrijd van thee gebruik in de breedste zin van het woord. De sommelier in Nederland moet dat ook kunnen. Sommelier is iemand die naast de wijn verantwoordelijk is voor frisdrank, gedistilleerd,sigaren, koffie, thee,
"Volgens een bekende trendwatcher is gewone thee trouwens weer helemaal ‘in’"
Er was nogal wat publiciteit over een nieuwe trendy theewinkel in Amsterdam. Die is juist op de smaakjestoer begrijp ik. In de Elsevier stond ook een artikel met die strekking: "smaakjes mogen weer".
Peter Klosses horecaopleiding heeft meen ik nog steeds een dagdeel thee bij de Eenhoorn in het programma opgenomen. Theepakker Karel Thieme is ook al jarenlang bezig met theeconcepten (thee + servies) voor de horeca. Dat zet in de betere horeca wel zoden aan de dijk. En dankzij het op de markt verschijnen van de omzetverhogende, per stuk in rozijnendoosjes verpakte pyramidezakjes is het veel makkelijker om goede (kruiden)thee te serveren.
Wanneer het personeel het zetten van de thee in eigen hand zou nemen, zou pure thee snel populairder worden. Wijn wint het uiteindelijk ook van de Breezer.
Zoals die van Monty Python?