image

Dat Albert H. indertijd loog over zijn boerenkip was duidelijk. Dat zulks bepaald niet netjes was na de affaire boerenkip-die-Volwaard-werd al helemaal.

Maar Albert heeft aan de simpele leugen niet meer genoeg. Woordinflatie eenmaal aangezet, verspreidt zich als een heidebrandje op een mooie winderige dag.
Daarom heeft Albert zijn tekstschrijvers opgedracht gegeven zijn boerennepper even te pimpen. Het resultaat is te vinden op de achterpagina van de oktober Allerhande. Deze raszuivere, niet-biologische echte ploffer is inmiddels gepromoveerd tot traditionele boerenkip. Zo eentje die je, volgens Albert, nog maar weinig tegenkomt in de Hollandse keuken.

De Reclame Code Commissie - en mogelijk Wouter van der Land - zou stellen dat de 'boerenkip' een stijlfiguur is. Iedereen weet immers dat Albert geen boerenkippen verkoopt, omdat iedereen weet dat je die niet meer kunt kopen. Of, ander mogelijk verweer van AH straks, omdat iedereen weet dat het 'boeren' in deze boerenkip slaat op de zwartblakerende groenten die er zo heerlijk bij zitten. Je-weet-wel, dat is dan 'boeren' zoals in 'boerensoepgroenten'.

Ik beweer dat het 'boeren' van de boerennepkip nu ook taalkundig door de mand valt. Daar zorgt het woordje 'traditionele' voor. Het verwijst niet naar 'boeren' als in 'boerengroentensoep'.
Albert wil zijn ploffertje een echte boerenkip doen zijn door met traditionele te verwijzen naar een ouderwets boerenerf met vrolijke, vrije en verrukkelijke kippen. Misschien nog wel natuurlijke ook.
Albert H. wil er lekker goedkoop vandoor met de suggestie van boerengelukkige en boerengoeie kippen. Zei daar nog iemand dat 'traditioneel' op de bereidingswijze met groenten slaat?
Niks daarvan, de 'u' die eerst 'je' heet, is vergeten hoe je een boerenkip klaarmaakt, niet hoe je boerenkip - de eigennaam van een gerecht dus - klaarmaakt. 'Traditioneel' slaat op het beest en de manier waarop Albert wil dat de kip in de fantasie van de consument heeft rondgestapt.

Albert moet zich schamen. Onze minister van LNV moet iedere week door het stof voor de Partij van de Dieren. Zelfs de Wakker Dier-achtige campagne van het Voedingscentrum die ze heeft gesponsord, heeft niet geholpen om daar vanaf te komen.

Albert helpt vrolijk verder aan een 'distorted chicken perception' onder de Nederlandse bevolking. De organisatie die in zo'n context een moderne plofkip durft te vermommen als traditionele boerenkip doet willens en wetens aan maatschappelijk onverantwoorde marketing.
Dit artikel afdrukken