Voor advertenties in supermarktblaadjes wordt vaak geen duur reclamebureau ingezet. Er worden geen strategieën bedacht of positioneringen aangescherpt. Er komt geen accountmanager met foamborden met drie conceptrichtingen langs (een heel creatief idee, een slecht idee en het idee dat de klant wil). Voor de kopregel is niet meer dan een half uur de tijd, schat ik zo in. De Greenery zond bij de Jumbo een oersaaie als advertorial vermomde advertentie in met als enige spannende element een licht-erotische afbeelding van een savooiekool. Het zijn niet meer dan een paar kookwetenswaardigheden en een herinnering dat het nog steeds winter is en je dus wintergroenten moet eten. Ik wist niet dat savooiekool ideaal voor stamppotten was, maar ga het eens proberen. Bij mij werkt hij dus evengoed.
Ondanks dat het een slecht bedachte advertentie is, is hij wel verfrissend. Er staat niet een keer iets over de gezondheid van de groentes in. Niets over anti-oxidanten en andere gezonde stofjes met moeilijke namen. Niks over stoelgang of vrije radicalen. Een advertentie volgens de Veerman-doctrine dus: gewoon over gewoon eten lullen.Misschien is het wel heel slim van The Greenery om groente niet als functional food te promoten. Dat groente gezond is, denkt de lezer er wel bij. Maar doe dat dan wel met een harde-pornofoto van die kool. Met van die lekker hijgerige waterdruppeltjes.
Dit artikel afdrukken
Ook lekker gesmoort bij in olijolie gefruite ui, knoflook, gedroogde tomaat en ansjovis.
Vind het trouwens wel een mooie en mogelijk werkzame advertentie. Die groenteporno werkt wel. ;)
Savooiekool is lekker als het gesudderd wordt in fond met appelstroop, geserveerd bij kalfsucade en een goede puree
Porno en poepen? Lieve help, waar gaat dat heen met groenten in tekstschrijvershanden?
Wat maak je ervoor lekkers van? Dat lijkt me idd de relevante vraag. Praat niet over gezond of vega, maar over lekker. Ik at laatst een pizza met alleen groenten. Misschien met Michel Bras eens gehoord worden, de sterrengroentenkok uit de Aubrac. Mensen rijden er van 100-den kms ver naar toe.
Even tussendoor, let niet op mij. Voor wie een recept zoekt, ik zag Rachel Allen ooit een aanlokkelijk stamppotje van savooiekool maken. Zij noemt het colcannon (Iers gerecht). Stond op mijn to-do-lijstje maar is er ongemerkt alweer afgevallen.
Voor haar recept voor savooiekoolstamp met "worstjes" en appelmoes, klik hier
Maar zou het echt zo zijn dat een belangrijke motivatie om dit of dat te eten of te drinken is dat je er goed van gaat poepen?
Eigenlijk geloof ik daar niks van. Ik denk dat die bekertjes Actifia (zoals ze het in de spotjes noemen) of Yakult naar binnen worden gewerkt omdat je er geen moeite voor hoeft te doen, wat ze een hoog baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet-gehalte geeft. Tegen zeer geringe inspanning heb je discreet je alibiproduct naar binnen.
Met savooiekool ligt dat anders. Dat is elke keer weer een klein halfuurtje werk. En het is geen solohap. Krijg je weer kinderen die dat niet lusten en echtgenoten die zeggen dat ze geen konijnen zijn.
Persoonlijk denk ik dat je die groenten hip moet maken (wat momenteel al wel enigszins gebeurt maar dan vooral door de culi-schrijvers) en laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om er iets heel lekkers mee te maken.