Voor advertenties in supermarktblaadjes wordt vaak geen duur reclamebureau ingezet. Er worden geen strategieën bedacht of positioneringen aangescherpt. Er komt geen accountmanager met foamborden met drie conceptrichtingen langs (een heel creatief idee, een slecht idee en het idee dat de klant wil). Voor de kopregel is niet meer dan een half uur de tijd, schat ik zo in. De Greenery zond bij de Jumbo een oersaaie als advertorial vermomde advertentie in met als enige spannende element een licht-erotische afbeelding van een savooiekool. Het zijn niet meer dan een paar kookwetenswaardigheden en een herinnering dat het nog steeds winter is en je dus wintergroenten moet eten. Ik wist niet dat savooiekool ideaal voor stamppotten was, maar ga het eens proberen. Bij mij werkt hij dus evengoed.

Ondanks dat het een slecht bedachte advertentie is, is hij wel verfrissend. Er staat niet een keer iets over de gezondheid van de groentes in. Niets over anti-oxidanten en andere gezonde stofjes met moeilijke namen. Niks over stoelgang of vrije radicalen. Een advertentie volgens de Veerman-doctrine dus: gewoon over gewoon eten lullen.Misschien is het wel heel slim van The Greenery om groente niet als functional food te promoten. Dat groente gezond is, denkt de lezer er wel bij. Maar doe dat dan wel met een harde-pornofoto van die kool. Met van die lekker hijgerige waterdruppeltjes.

Dit artikel afdrukken