Dit persbericht kreeg ik zojuist van Varkens in Nood. Ik neem het over want kan me vinden in de bedrijfseconomische realiteit ervan, hoewel er een paar onderhuids veganistische argumenten in staan die ik niet zou gebruiken.
De door C1000 ingezette prijzenactie voor vlees (aanbod van de 2e kilo vlees voor € 0,10) gaat over de rug van dieren en milieu en is daarom onethisch. Overmatige consumptie van goedkoop vlees is schadelijk voor mens, dier en milieu en verdient daarom zeker geen promotie.
Onlangs heeft Stichting Varkens in Nood supermarkten juist opgeroepen om te stoppen met het prijsstunten met vlees uit de bio-industrie. Zij publiceerde een rapport Vlees als lokmiddel dat ingaat tegen de veel te lage prijzen voor vlees en tegen het lokken van klanten over de ruggen van dieren. Bodemprijzen
Door deze bodemprijzen is er voor de boeren geen ruimte om te investeren in dierenwelzijn en milieumaatregelen, sterker, door de acties wordt de veehouderij steeds massaler. C1000 en andere supermarkten ontkennen hun verantwoordelijkheid terwijl zij door het gestunt met vlees direct verantwoordelijk zijn voor extra dierenleed, broeikaseffect, milieuvervuiling, verwoesting van natuur en honger in de wereld.
Want de massaproductie van vlees:
- is verantwoordelijk voor een groot deel van het broeikaseffect (18%); meer dan al het transport bij elkaar en bijvoorbeeld 9 maal meer dan het vliegverkeer
- zorgt voor de verwoesting van enorme stukken oerwoud, waarvoor een monocultuur van gemodificeerde soja in plaats komt, met een groot verlies aan biodiversiteit
- veroorzaakt vervuiling van lucht, water en grond door mest. In Nederland alleen al wordt 70 miljard kilo mest per jaar geproduceerd.
- is de aanjager van de ontvolking van het platteland en van het toenemen van de honger in derde wereldlanden gebruikt veel water: een kilo kip kost 2900 liter water, een kilo rundvlees zelfs 100.000 liter.
- zorgt voor veel dierenleed
Supermarkten gedragen zich onethisch
Supermarkten geven allemaal dezelfde reden op voor het stunten met vlees: hun concurrentiepositie. Hoog tijd om onderling te besluiten hier een eind aan te maken. Vlees behoort een luxeproduct te zijn en geen wegwerpartikel. Voor vlees behoort een behoorlijk bedrag aan de boer betaald te worden, zodat deze de financiële ruimte krijgt om het dierenwelzijn te verbeteren en milieumaatregelen te nemen. Nu houden de supermarkten elkaar, de boeren en de dieren in een wurggreep.
Daarom aan de retailers van Nederland de oproep: stop uw onethische gedrag, stop het gestunt met vlees!
Dit artikel afdrukken
De door C1000 ingezette prijzenactie voor vlees (aanbod van de 2e kilo vlees voor € 0,10) gaat over de rug van dieren en milieu en is daarom onethisch. Overmatige consumptie van goedkoop vlees is schadelijk voor mens, dier en milieu en verdient daarom zeker geen promotie.
Onlangs heeft Stichting Varkens in Nood supermarkten juist opgeroepen om te stoppen met het prijsstunten met vlees uit de bio-industrie. Zij publiceerde een rapport Vlees als lokmiddel dat ingaat tegen de veel te lage prijzen voor vlees en tegen het lokken van klanten over de ruggen van dieren. Bodemprijzen
Door deze bodemprijzen is er voor de boeren geen ruimte om te investeren in dierenwelzijn en milieumaatregelen, sterker, door de acties wordt de veehouderij steeds massaler. C1000 en andere supermarkten ontkennen hun verantwoordelijkheid terwijl zij door het gestunt met vlees direct verantwoordelijk zijn voor extra dierenleed, broeikaseffect, milieuvervuiling, verwoesting van natuur en honger in de wereld.
Want de massaproductie van vlees:
- is verantwoordelijk voor een groot deel van het broeikaseffect (18%); meer dan al het transport bij elkaar en bijvoorbeeld 9 maal meer dan het vliegverkeer
- zorgt voor de verwoesting van enorme stukken oerwoud, waarvoor een monocultuur van gemodificeerde soja in plaats komt, met een groot verlies aan biodiversiteit
- veroorzaakt vervuiling van lucht, water en grond door mest. In Nederland alleen al wordt 70 miljard kilo mest per jaar geproduceerd.
- is de aanjager van de ontvolking van het platteland en van het toenemen van de honger in derde wereldlanden gebruikt veel water: een kilo kip kost 2900 liter water, een kilo rundvlees zelfs 100.000 liter.
- zorgt voor veel dierenleed
Supermarkten gedragen zich onethisch
Supermarkten geven allemaal dezelfde reden op voor het stunten met vlees: hun concurrentiepositie. Hoog tijd om onderling te besluiten hier een eind aan te maken. Vlees behoort een luxeproduct te zijn en geen wegwerpartikel. Voor vlees behoort een behoorlijk bedrag aan de boer betaald te worden, zodat deze de financiële ruimte krijgt om het dierenwelzijn te verbeteren en milieumaatregelen te nemen. Nu houden de supermarkten elkaar, de boeren en de dieren in een wurggreep.
Daarom aan de retailers van Nederland de oproep: stop uw onethische gedrag, stop het gestunt met vlees!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En de Chinezen geven niet vreselijk veel om dierenwelzijn.
Misschien helpt een meer activistische opstelling van de eetelite. Ja, eens! Als die goed eten maar gewoon houdt. Slow Food's Petrini heeft het over 'recepten, recepten, recepten' bij koks (ook tav Gordon Ramsey, voor wie het nou juist niet geldt) maar heeft gelijk: goed eten is heel simpel. Ik schrijf morgen iets over bloedworst. Wie eet het nog? Tegenwoordig heel 'elitair' - en lekker!
Dick,
In de Stentor zei een varkenshouder dat de consument nu maar eens over de brug moest komen. Er zijn allerlei boeren op bio over gegaan, maar de vraag valt vies tegen, terwijl ze volgens hun mond overlopen van dierenliefde. En de overheid bakken met geld voor biopromotie uitgeeft. je kunt niet in je eentje de tango dansen, zei de boer.
Maar wie zorgt er dat er getangood wordt? Een goede bandoleonspeler. Consumentenmenner Youp van 't Hek heeft het al geprobeerd, maar faalde. Zelfs Sophie Hilbrand, de nieuwe Mies Bouwman, lukt het niet. Wat lukt dan wel?
Sinds ik foodlog lees koop ik vaker betere producten. Ik heb zelfs mijn bedenkingen gekregen bij Pekingeend, terwijl ik eenden onaangename beesten vind. Misschien helpt een meer activistische opstelling van de eetelite.
Terzijde: wist je dat de Chinezen 42 miljard kilo varkensvlees eten per jaar, 90 gram per persoon per dag?
@Wouter, ik denk dat je juridisch niets moet willen. Dwz, ik verwacht er niet veel van.
Het is veel leuker om promoties en reclames die over de schreef gaan komisch aan de orde te stellen. Dan valt er nog wat te lachen ook.
Ik vrees alleen dat het wel een hele last wordt voor de redactie: wat kan wel en wat kan niet?
Gewoon maar eens beginnen. Dat kan als volgt:
- insturen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
- plaatsing met commentaar
- ook 'afwijzingen' worden geplaatst, maar met opgaaf van redenen, zodat ze onderwerp worden van debat
Daar moeten toch mores uitrollen zou je zeggen.
Ik heb een categorie 'spoof ads' aangemaakt en daar deze post ingehangen.
Pfoeh, we krijgen het druk.
"Het past prima in het nieuwe site-ontwerp voor foodlog."
Laten we dat dan meteen goed aanpakken in een all-in formule. Al die goeie ideeën die hier al gevallen zijn beter tot hun recht laten komen.
Bijv. we stellen aan producenten van eerlijke (ik bedoel hier niet excl. fairtrade, uiteraard) producten de door jou voorgestelde gratis advertentieruimte-formule voor. Zij leveren de prijzen (vers wordt dan misschien een probleem, of je houdt het regionaal) en we roepen de kunstscholen op adbustings te produceren. Is een kwestie van goede voorbereiding, maar hoeft ook niet meteen morgen gerealiseerd.
De Klootwijk-toets, die mag toch ook wat meer publiciteit.
Enfin,... ken je deze cartoon creator al?
Overmatige consumptie van goedkoop vlees is schadelijk voor mens, dier en milieu en verdient daarom zeker geen promotie.
Als iets een legaal product is, moet je daar reclame voor mogen maken. Overmatige consumptie van suiker is ook schadelijk, maar wil je daar een recalmeverbod op? Spreek regels voor de houderij af die aansluien op wat de consensus onder het volk en de houders is en je hebt geen beperking op prijsacties nodig.
Het is wel zo dat supermarkten meer MVO zouden moeten worden. Ik snap niet dat ze niet eens rond de atfel gaan zitten en een paar afspraken maken.