imageEen tijdje geleden ontstond de 'affaire Gort'. Hij maakte wijn die hij helemaal niet zelf bleek te maken. Hij had er jaren research ingestoken, maar dat had hij helemaal niet. Hij kocht het gewoon in.

Petra de Boevere, Wijnkronieken, Hubrecht Duijker en wijzelf brachten de zaak aan het rollen. Perswijn en het Parool houden vol dat het Duijker in z'n eentje was. Ach, wat doet het ertoe?

Wat er wel toe doet is de eerlijkheid die gebiedt affaires ook weer af te sluiten als daar aanleiding voor is. Omdat ik vorige week even langswipte bij de Pugibets in Béziers, de makers van Gort's wijn, ging ik nog eens kijken op de site van de aanleiding tot de affaire: Qool. Wat bleek? De vroeger rijk aangeklede site met een barokke verzameling geluidmakende Franse boerderijbeesten - www.qool.nu - is grotendeels leeggehaald. In Safari, op je Mac, lijkt hij zelfs compleet leeg.
Verrassend, want ik had verwacht dat de vlag de lading inmiddels zou dekken en het goede nieuws er gerestyled wel op zou staan. Iets in de trant van Qool is weer helemaal OK, nog beter zelfs (de Pugibets werken tenslotte voortdurend aan verbetering van hun producten) en er is weer nieuwe onderweg, met een vernieuwd etiket!

Gort heeft nl. inmiddels eerlijk toegegeven wie de wijn maakt en wie er de credits voor hoort te krijgen. Gort blijft hem bestellen op 8%, omdat dat margetechnisch beter uitkomt, maar neemt nu eerlijk de consequentie: hij noemt Qool geen wijn meer (weliswaar staat het oude, bij de Warenwet verboden etiket nog op de site, maar dat zal binnenkort wel veranderen), want dat mag echt niet onder de 9%.

Binnenkort verschijnt er weer nieuwe Qool - zo begreep ik in Béziers - in een aangepaste uitmonstering als niet-wijn wijn in de schappen. Bij AH. Met stille trom.
Zonde, want ik vind dit toch echt rede tot vreugde in dit tranendal van marketingbedrog. Gort jokt niet meer en neemt de consequenties van zijn 8%. Qool is nu een alcoholische drank met wijn als enig ingredient. Hem als zodanig presenteren is een geuzendaad die best wat lawaai mag hebben.

Ook geen gezeur meer over biologische Qool, want dat is het niet. En geen gedoe meer over minder sulfiet, want er zit licht meer in in plaats van minder zoals Gort beweerde. Sulfiet zit in vrijwel alle wijn. Er is niet zoveel mis mee, zeker niet als je bedenkt dat het algehele gemiddelde niveau de afgelopen 20 jaar gedaald is door verbeterde hygiene in wijnkelders en zeker in die van de Pugibets waar de Qool wordt gemaakt en gebotteld. Maar maak daar nou toch geen punt van. Dat zou m'n laatste kleine puntje van kritiek op Gort zijn.

Maar verder: case wat mij betreft gesloten, want de marketingboodschap is weer OK. Unilever kan er een puntje aan zuigen. Jammer alleen dat Gort geen punt maakt van zijn nieuwe niet-wijn wijn. Hij zou er een leidersrol mee kunnen claimen: waarom mag wijn met minder alcohol eigenlijk niet? De wetgever wil toch dat we minder drinken? Loopt de wet soms achter ofzo?

Wie spot de eerste fles bij AH en analyseert wat er nu op staat?
Dit artikel afdrukken