Tot en met 2020 toonden studies aan dat vleesvervangers die qua uiterlijk, smaak en textuur op vlees lijken, de acceptatie en consumptie vergemakkelijken onder consumenten die meer plantaardig willen eten. Dat kun je bijvoorbeeld in de volgende onderzoeken lezen: Elzerman et al., 2011; Apostolidis & McLeay, 2016; He et al., 2020.

Een recent onderzoek van Griffith Foods beweert echter het tegenovergestelde. Het white paper The State of Plant-based Nutrition benadrukt de toenemende vraag naar 'plant-forward producten': plantaardige voedingsmiddelen die juist niet op vlees lijken.

Beyond Meat was een van de eerste bedrijven die inspelen op deze trend. De vleesvervangerproducent introduceerde worstjes die niet op vlees hoefden te lijken en gemaakt zijn van linzen, spinazie en paprika, die qua smaak juist helemaal niet op vlees lijken. “We omarmen de unieke smaken van de ingrediënten zelf” zegt Beyond Meat.

Volgens Wageningen University & Research (WUR) kan het even duren voordat consumenten deze nieuwe smaken waarderen. Monique Vingerhoeds, expert op het gebied van Food Consumer Behaviour bij de WUR, legt uit: "Om nieuwe smaken te ontwikkelen, moet je een voedingsmiddel gemiddeld zeven keer hebben geconsumeerd. Zo leren we kinderen groenten en fruit eten. Het is moeilijk om een volwassene te overtuigen een product, dat initieel als niet lekker wordt ervaren, opnieuw te kopen. Daarom liet de voedingsindustrie vleesvervangers tot nu toe op vlees lijken.”

Volgens Foodbusiness zet de voedingsindustrie inmiddels in op producten met een lagere bewerkingsgraad die minder ultra processed en clean label zijn. De sector wil nieuwe doelgroepen aanspreken. Lang werd gedacht dat flexitariërs de belangrijkste doelgroep waren voor vleesvervangers. Recent Wagenings onderzoek toont echter aan dat vooral vegetariërs, veganisten en strenge flexitariërs (die maximaal twee dagen per week vlees eten) op zoek zijn naar alternatieven die bij hun leefstijl passen. Flexitariërs die nog regelmatig vlees eten, laten deze productgroep links liggen. Ze hebben er helemaal geen behoefte aan.

Plantaardige eiwitbronnen zullen de komende jaren waarschijnlijk uitgroeien tot een nieuw type product. De uitdaging om hun dierlijke voorgangers na te bootsen, lijkt voorbij. Het is tijd voor kant-en-klare plantaardige producten met een lekkere bite. Hoe die er precies uit gaan zien en waar ze uit zullen bestaan, is nog even afwachten.
Dit artikel afdrukken