Hagirso Funte kijkt naar zijn vrouw en glimlacht gekweld. 40 birr voor een kopje koffie! Wordt er misschien de spot met hem gedreven?! Kan een kopje koffie echt 40 birr kosten? Het ene is al even erg als het andere...

Volgende week opent Starbucks zijn eerste zaak in Nederland, althans op Schiphol. Maar voor je het weet zitten ze overal. Naar aanleiding daarvan plaatst HP/De Tijd deze week in een mooi kadertje een overzicht van de starbuck-terminologie, zodat je weet wat je krijgt als je een double non-fat cinnamon dolce latte met sugar free syrup bestelt. Dat is aardig. Maar eromheen staat een 6-pagina-artikel, waarin de goede bedoelingen van de Amerikaanse koffiegigant worden bespuwd.

Dat spuwen is enigzins terecht. Starbucks steggelde over het als merk deponeren van Ethiopische koffiesoorten door Ethiopië, iets wat ze als branders en zetters graag zelf hadden willen doen, maar niet aan de verbouwers van de koffie gunnen. Daarmee spuugt Starbucks zelf in eigen beker, want ze doen officieel altijd of ze MVO-kwadraat zijn. Ethiopië mag zijn onderhandelingspositie niet versterken, ze moeten blij zijn met een onderwijsprogramma'tje hier en een paar cent per pond extra daar. De onderneming wekt de indruk dat de koffie met liefde wordt geoogst door ijverige boeren - boeren die om geheimzinnige manier, buiten de kapitalistische economische orde om, in hun levenshoud voorzien. De klanten van Starbucks zouden alleen al bereid zijn 4 dollar voor een kopje koffie te betalen omdat ze gestreeld worden door het idee met hun kop koffie een boer in de derde wereld te helpen.

Maar het is wel een beetje flauw. Want het artikel dateert van begin deze maand en is een vertaling van een artikel uit de Spiegel. En de kwestie was toen al niet lang en breed over de hele wereld besproken. HP is gewoon een beetje aan het zieken. En hoe MVO-kwadraat zijn bedrijven als AH als je ze langs deze HP-maatlat legt? Groentes in de supermarkt zijn nog altijd anoniem. Trostomaten komen niet van teler Henk Tros en Roma-tomaten niet van Annie & Henk Roma. De kistjes waar de producten in geleverd waren, worden in Zaandam schielijk weggegooid op een massagraf van onbekende telers-kistjes.

Is merkontwikkeling bij telers de oplossing om de onderhandelingsverhoudingen recht te krijgen?
En sinds wanneer is HP/De Tijd born again qua MVO? Gaan ze nu ook aan MVJ doen?
Dit artikel afdrukken