In de Ondertussen van dinsdag 17 december vallen mij deze berichten op:

- ‘klimaatdrammer’ of ‘klimaatspijbelaar’ haalden het niet als woord van het jaar 2019. Met bijna 42% van de stemmen is ‘boomer’ de opvolger van de ‘blokkeerfries’ (NRC). De Dikke Van Dale omschrijft ‘boomer’ als “een persoon met name van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen”. Een synoniem voor de afgeleide van babyboomer is ‘fossiel’, aldus Van Dale. Jongeren gebruiken de kreet ‘ok, boomer’ vaak om ouderen de mond te snoeren en aan te geven dat ze de denkbeelden als ouderwets beschouwen.

- de succesvolle dj en producer Armin van Buuren wil samen met het Wereld NAtuur Fonds (WWF) miljoenen mensen in beweging brengen om plasticvervuiling te stoppen (AD). Als Global Oceans Ambassador zet Armin zich de komende jaren in voor de wereldwijde #BeatPlastic campagne. Armin vraagt mensen een WWF-petitie te tekenen met een oproep aan wereldleiders voor een bindend VN-verdrag met concrete afspraken over het stoppen van plasticvervuiling. Ook gaat de dj ook zelf het goede voorbeeld geven door zijn eigen A State of Trance-events zoveel mogelijk plasticsmart te maken.

- bij het updaten van de snacks-productvergelijker voor kinderen en ontbijtgranen, ontdekte de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop dat de Nutri-Score van verschillende producten opmerkelijk was verbeterd in vergelijking met een jaar eerder (RetailDetail). De onderzochte merkproducten en huismerken bevatten nu minder suikers, verzadigde vetten en zout, of meer vezels. Volgens Test-aankoop is dit het bewijs dat Nutri-Score de fabrikanten aanmoedigt om recepten van hun producten te verbeteren en hun inspanningen zichtbaar te maken voor de consument. Nutri-Score is in België niet verplicht; ongeveer 20% van de voedingsproducten draagt het label. “Om echt doeltreffend te zijn, zou het label verplicht op alle verwerkte levensmiddelen moeten worden vermeld. Helaas weigeren sommige grote bedrijven het spel mee te spelen”, aldus Test-Aankoop.

Britse onderzoekers pleiten voor een voedingslabel waarop staat hoeveel je moet bewegen om de gegeten calorieën te compenseren. Een reep chocola kost je bijvoorbeeld 42 minuten rennen. Met het 'Physical activity calorie equivalent' (PACE) label hopen ze de strijd aan te gaan met obesitas (Treehugger).

Vandaag werd niet alleen bekend welke vorm de samenwerking tussen Jumbo en HEMA aanneemt (Foodlog). Het oer-Hollandse HEMA gaat ook in zee met de ‘oer-Hollandse’ sporten schaatsen en wielrennen. De warenhuisketen heeft zich tot en met 2023 als co-sponsor verbonden aan de Nederlandse gecombineerde sportploeg Jumbo-Visma (RTL Nieuws).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken