In het tweede kwartaal van 2024 steeg de omzet in de detailhandel als totaal met 1,2% vergeleken met de dezelfde periode een jaar eerder, meldt het CBS. Het verkoopvolume - de hoeveelheid verkochte producten - nam met 1,3% toe. De omzetstijging is te danken aan het feit dat we afgelopen kwartaal méér producten hebben gekocht, want de verkoopprijzen waren gemiddeld vrijwel gelijk aan een jaar geleden (-0,1%).

Voor de winkels in voeding en genotmiddelen zag het beeld er anders uit. De supermarkten zagen hun omzet 0,9% dalen vergeleken met een jaar eerder, terwijl het verkoopvolume een daling van 3,6% liet zien. Opvallend was dat speciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, wel een omzet- en volumestijging boekten, van respectievelijk 3,4% en 0,2%. Aangezien de supermarkten zo'n 90% marktaandeel hebben, valt de stijging bij de speciaalzaken daar tegen weg. Op het gebied van voeding laten de cijfers ijskoud zien dat consumenten besparen op hun dagelijkse boodschappen. Geen wonder dus dat Jumbo probeert klanten van Albert Heijn te lokken om meer mensen in de winkel te krijgen.

Ten tijde van de coronapandemie zagen de speciaalzaken een spectaculaire toename van hun verkoopvolumes en wonnen ze marktaandeel terug op de supermarkten. Toen daarna de inflatie hoog opliep, sloeg die trend weer om in het tegendeel: consumenten gingen voor de goedkopere huismerken en aanbiedingen van de supermarkten. Uit de huidige ontwikkeling zou je kunnen afleiden dat consumenten, nu de prijzen stabiliseren op een hoog niveau, de weg naar de speciaalzaken met hun specifiekere aanbod weer teruggevonden lijken te hebben.

In de non-foodsector was er een sterkere omzetgroei van 2,4%, gedreven door een toename in het verkoopvolume van 3,7%. Nederlanders kochten voornamelijk meer producten bij drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronica.

Het CBS meldt verder dat het economisch klimaat onzeker blijft, ondanks de omzetgroei. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam toe met 12% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023, hoewel deze toename lager was dan in het bredere bedrijfsleven. Bovendien verwachten veel detailhandelaren een verdere verslechtering van het economisch klimaat in de komende maanden, wat aangeeft dat de sector zich op uitdagende tijden voorbereidt.
Reageer
  • Deel
Druk af