imageWetenschappers uit Noorwegen, Schotland en Chili gaan de profilering van kweekzalm onder de loep nemen. Dat meldt Fiskeriforskning, dat het onderzoek zal leiden, op zijn website.

Kweekzalm is momenteel een relatief eenvormig product: het wordt geëxporteerd als hele zalm of als filet of in moten, meer smaken zijn er gewoonlijk niet. Bedrijven concurreren dus met name op prijs. Het onderzoek moet uitwijzen of het winstgevend kan zijn om over te gaan zalm met toegevoegde waarde te produceren, bijvoorbeeld door een andere manier van labelen, door 'ecologische zalm' te kweken of anderszins ethisch gekleurde zalm, of, om nog een mogelijke USP te noemen, de traceerbaarheid te vergroten. De wetenschappers gaan in het drie jaar durend project onderzoeken welke alternatieve businessstrategieën er worden gebruikt en in hoeverre deze winstgevend zijn. Daarnaast zullen de wensen van inkopers bij viswinkels en supermarkten in beeld worden gebracht.

Eind dit jaar wordt overigens al een project over concurreren met kweekkabeljauw afgerond. Conclusie: het bruist van de positieve energie bij de aquacultuur.

Ook in Nederland: het Zeeuwse Seafarm vergroot zijn tarbotkwekerij met factor tien.

Toegevoegd (vr 23 mrt, 9:10) - de kleur van een Japanse zalmvlek + haringkaakmesje, foto door Wouter Klootwijk, zie zijn comment van 8:49h:

image
Dit artikel afdrukken