Gisteren bekeken we kip in de stal. Nou ja, 'we'. Een groot aantal bloggers die toch het werk voor moesten laten gaan, schreef hier vrolijk door over smaak en prei, terwijl anderen de gangbare kip van Hugo en Rianne Bens vergeleken met de Volwaardkip van Willy en Ardi van Erp. Omdat de kok het wegens ziekte moest laten afweten, werd de proeverij Brabantse koffie.
De smaakvergelijking met 3 kippen - gewone, Volwaard en Kemper - doen we daarom vanmiddag elders onder nietsvermoedende consumenten.
Ik film het en heb gisteren gefilmd. Er zijn mooie uitspraken vastgelegd. De montage komt eraan.
Opvallend in de presentatie over de Volwaard was deze sheet. Hij laat zien dat het oorspronkelijk te doen was om het lenigen van nog prangender noden dan de buitenren van de Volwaard:
- de Volwaard is van een minder vraatzuchtig ras (een 'gewone' kip moet immers snel groeien en is daarom geselecteerd op flink dooreten), zodat de moeders die de eieren leggen voor de vleeskippen niet permanent met honger hoeven te zitten; zij moeten nl. niet hard doorgroeien, maar zijn natuurlijk wel van hetzelfde ras als hun kroost.
- het zijn dieren met minder ziekteproblemen omdat ze, sterker en actiever zijn en een goed ontwikkeld loopgestel hebben (minder poot- en doorzitproblemen)
- ze vergen nauwelijks tot geen medicijngebruik en zijn daarom ook nog eens gemakkelijker te houden (en daarom aantrekkelijk voor de kippenhouder)
De buitenren is niet alleen geintroduceerd omdat het plezierig is voor de kippen, maar óók omdat de consument bovenstaande argumenten - hoewel stuk voor stuk uiterst relevant - niet zou begrijpen. Ik hoorde er nogal van op, maar kon me er iets bij voorstellen. Weet de consument veel van moederdieren en ziekteproblemen. Die denkt alleen aan buitenspelen. Koeien horen in de wei, kippen ook (nee dus, kippen niet want ze voelen ze er heel onveilig).
We hebben in Nederland de mond vol van dierwelzijn. In werkelijkheid komt meer dan 99% uit schuren die zwaar bevolkt worden door 'gangbare kip' (want als hij zo gewoon is, zullen we de scheldnaam 'plof' maar laten).
Een van de gewone-consument-deelnemers, een beetje beteuterd door zoveel dieren bij elkaar en de economische wetten die over tafel kwamen, zei het aan het einde van de sessie zo: 'voed ons op'! Consumenten weten niets van kip, de werkelijke vraagstukken in de stal en die economische wetten daarachter.
Zo is het maar net. Daarom spraken we af in de komende weken een experiment op te zetten: via Operator11 laten we de kippenhouders, kippenexperts, de Dierenbescherming en lezers live aan het woord.
Het doel is informeren. Er valt zo veel te vertellen. Dat moet niet allemaal verpakt worden achter versimpelde boodschappen die een heel of half loopje nemen met de werkelijkheid. Een geïnteresseerde consument moet zijn eigen keuze kunnen maken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Inderdaad een goed voorbeeld van de gehanteerde cirkelredeneringen.
Mogelijk kan het niet vaak genoeg gezegd worden om daar op alert te zijn.
Maar dan wil ik nogmaals herhalen dat je in Frankrijk en ook België, anders dan hier, wél kwaliteitsprodukten kan kopen en ook tegen een aanvaardbare prijs. ( De supermarkten daar zijn echt geen altruïsten en prijzen zich ook niet uit de markt ondanks dat daar ook Intermarché's en Aldi's zijn.)We moeten dus een vorm vinden om onze eisen op tafel te leggen bij de supermarkten hier. Want het moet en kan anders. Een goed voorbeeld hier waar je nog kwaliteit kan kopen is de Makro en soortgelijke bedrijven maar daar mag niet iedereen kopen.
Chalias, ik beweer - net als jij - dat de super zegt dat de consument niet wil, terwijl niemand het de consument ooit gevraagd heeft.
Door ernaar te handelen wordt de bewering vanzelf waar, want de supers geven (elkaar) geen ruimte voor een beter product en richten het schap zo in dat er een (boel gradaties in) 'voordelige keuze' is. Dan krijg je vanzelf de selffulfilling prophesy dat mensen - om met de MediaMarkt te spreken - 'niet gek zijn' en gaan voor de laagste prijs.
De inrichting van de keten en het te kleine verkoopbaar volume van een beter product maken dat het betere product onevenredig duurder wordt tov het marktgemiddelde.
Idealiseer de Franse markt ook weer niet te. Een goed product is daar echt niet vreselijk veel goedkoper dan hier.
De markt is verpest hier en we hebben afgeleerd om voor smaak te gaan. Kinderen schrikken er zelfs van.
Een klassieke vleeskip is echt niet zo duur. Ik weet niet waar jij je biefstuk haalt maar een klassieke vleeskip is echt niet 2 keer zo duur dan biefstuk.
Zoals ik zo vaak heb gezegd ga en kijk naar Frankrijk. Daar zet het merendeel van de consumenten wel hun poot schrap en eist kwaliteit. Daar koop je dus voor niet te veel geld prachtige A merkkippen, parelhoenders (die zijn hier gewoon niet te koop)en kapoenen. Kapoenen zijn na een jaar nog steeds mals en de smaak is fantastisch. Dat komt doordat bij kapoenen het vet zich verdeeld over het spierweefsel. Dit alles is heel betaalbaar.
Dat dat hier niet zou kunnen is een grote leugen. Bij mijn AH kon je lamskarbonaden kopen tegen een prijs die 2 tot 3 keer zo hoog lag als in Belgie en in Frankrijk. Dan leer je het wel af om het hier te kopen en stap je in je auto (mijn vrouw kan wel rijden) richting België en Frankrijk en sla massaal in. Daarvoor heb ik 3 manshoge vrieskasten aangeschaft. AH zegt dus dat de consument geen lamsvlees blieft omdat het wat duurder is. Door dit soort cirkelredeneringen moeten we eens heenprikken. Dick hopenlijk vallen de schellen je een keer van de ogen. Wat hier gebeurt kan nergens (mogelijk in Duitsland).
Zelfs in de UK, toch ooit berucht om zout en slecht voedel, is een complete ommekeer aan de gang.
Kortom de voortdurende beweringen dat de consument niet anders wil is de stok die het bedrijfleven gebruikt om maar junkfood te blijven verkopen. Aldi en Liddle zijn er rijk van geworden.
Chalias, ik begrijp je heel goed. Laten we het eens aanders aanvliegen. Zou het zo kunnen zijn dat de traditionele rassen voor de moderne consument die bediend wordt door de moderne supermarkt 'te duur' zijn?
Jij zegt dat het best wat mag kosten. De supermarkt besluit voor de consument dat het niets mag kosten en legt kipfilets voor E 3,99 in de knalaanbieding. De kipfilet van jouw vleesrassen kost zomaar 6x dat bedrag. Tweemaal zo duur dus als de betere biefstuk in de supermarkt.
Wie is er nou fout vlgs jou:
- de kuikenmulti die inspeelt op de vraag van de super
- de kuikenmulti die het net een beetje beter probeert te doen
- de supermarkt die de prijs laag houdt en daarmee voor de consument dat hij niet voo de door jou zo vurig verdedigde kwaliteit mag gaan
- de consument die als burger zegt dat het iets mag kosten, maar voor het schap in 99,3% van de gevallen precies op dat cruciale moment - het zgn. koopmoment - besluit 'maar nou ff niet'?
Dick, Jammer dat je me niet wilt begrijpen. Het ging me er in deze bijdrage helemaal niet om om mijn haat jegens multinationals te ventileren. Maar je weet heus wel of anders had je het van Nelie Kroes kunnen leren dat het heel wat inspanning kost om multinationals tot de economische orde te roepen. Nelie doet het voor ons bij Microsoft maar wie doet het voor ons bij die paar dominante kipmultinationals?
Dat wordt blijkbaar overgelaten aan de klant. Dat is wel erg moeilijk geworden nu die multinationals
in samenwerking met de detailhandel die geweldige klassieke vleeskippen ongevraagd van de markt hebben verdrongen en dat alleen maar om het geldelijke gewin. Het is daarom verwerpelijk dat je een knieval doet voor de volwaardkip dat niet anders is dan de volgende belazerij van die bedrijfstak.
Het is gewoon een plofkip die op dieet is gesteld en twee weken langer mag leven. Het gaat ook helemaal niet om de vraatzucht van die kippen, alle kippen vreten de hele dag, maar om de voedselconversie van die dieren. Bij een zeer hoge voedselconversie in combinatie met speciaal voer krijg je in korte tijd overvloedig, week en smakeloos vlees. De plofkip doet dat al in 5 weken tegenwoordig. Natuurlijk kan je daar wat in reguleren zoals bij de volwaardkip met als resultaat dat die een pietsie minder week vlees heeft en een nauwelijks waarneembaar pietsie meer smaak maar wel veel duurder.
Mijn kippen met een normale voedselconversie en normaal voer doen er ongeveer 16 weken over om ongeveer 1 kilo heel smakelijk vlees af te leveren.
Dat doen ze dus niet door minder te eten. Mijn ongeveer 55 kippen eten per week 75 kilo foktoomkorrel, 15 kilo kippengraan en nu ook 50 appels. Daar zijn ze dagelijks druk mee bezig om dat naar binnen te krijgen. Het gaat dus om de normale voedselconversie die er voor zorgt dat kippen in ongeveer 16 weken heel smakelijk, stevig maar mals vlees leveren.
Het is treurig dat de biologische kippenhouders ook al dieren afnemen van die multinationals terwijl de traditionele vleeskiprassen, waar ik in mijn vorige bijdrage er een aantal van noemde, een kwijnend bestaan leiden als hobby en tentoonstellingsras. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat in een onlangs verschenen duits rapport gesignaleerd werd dat deze biologische bedrijven veel meer met ziekten en uitval te kampen hebben dan in de gebruikelijke kippenindustrie.
Ik ben er hier dus niet om haat te prediken zoals jij nogal makkelijk veronderstelde maar meer om een oproep te doen om terug te keren naar onze traditionele vleesrassen voor een stukje echte kip.
Dat mag best wel wat kosten.