image

Gisteren bekeken we kip in de stal. Nou ja, 'we'. Een groot aantal bloggers die toch het werk voor moesten laten gaan, schreef hier vrolijk door over smaak en prei, terwijl anderen de gangbare kip van Hugo en Rianne Bens vergeleken met de Volwaardkip van Willy en Ardi van Erp. Omdat de kok het wegens ziekte moest laten afweten, werd de proeverij Brabantse koffie.
De smaakvergelijking met 3 kippen - gewone, Volwaard en Kemper - doen we daarom vanmiddag elders onder nietsvermoedende consumenten.
Ik film het en heb gisteren gefilmd. Er zijn mooie uitspraken vastgelegd. De montage komt eraan.

Opvallend in de presentatie over de Volwaard was deze sheet. Hij laat zien dat het oorspronkelijk te doen was om het lenigen van nog prangender noden dan de buitenren van de Volwaard:
- de Volwaard is van een minder vraatzuchtig ras (een 'gewone' kip moet immers snel groeien en is daarom geselecteerd op flink dooreten), zodat de moeders die de eieren leggen voor de vleeskippen niet permanent met honger hoeven te zitten; zij moeten nl. niet hard doorgroeien, maar zijn natuurlijk wel van hetzelfde ras als hun kroost.
- het zijn dieren met minder ziekteproblemen omdat ze, sterker en actiever zijn en een goed ontwikkeld loopgestel hebben (minder poot- en doorzitproblemen)
- ze vergen nauwelijks tot geen medicijngebruik en zijn daarom ook nog eens gemakkelijker te houden (en daarom aantrekkelijk voor de kippenhouder)

De buitenren is niet alleen geintroduceerd omdat het plezierig is voor de kippen, maar óók omdat de consument bovenstaande argumenten - hoewel stuk voor stuk uiterst relevant - niet zou begrijpen. Ik hoorde er nogal van op, maar kon me er iets bij voorstellen. Weet de consument veel van moederdieren en ziekteproblemen. Die denkt alleen aan buitenspelen. Koeien horen in de wei, kippen ook (nee dus, kippen niet want ze voelen ze er heel onveilig).

We hebben in Nederland de mond vol van dierwelzijn. In werkelijkheid komt meer dan 99% uit schuren die zwaar bevolkt worden door 'gangbare kip' (want als hij zo gewoon is, zullen we de scheldnaam 'plof' maar laten).

Een van de gewone-consument-deelnemers, een beetje beteuterd door zoveel dieren bij elkaar en de economische wetten die over tafel kwamen, zei het aan het einde van de sessie zo: 'voed ons op'! Consumenten weten niets van kip, de werkelijke vraagstukken in de stal en die economische wetten daarachter.

Zo is het maar net. Daarom spraken we af in de komende weken een experiment op te zetten: via Operator11 laten we de kippenhouders, kippenexperts, de Dierenbescherming en lezers live aan het woord.
Het doel is informeren. Er valt zo veel te vertellen. Dat moet niet allemaal verpakt worden achter versimpelde boodschappen die een heel of half loopje nemen met de werkelijkheid. Een geïnteresseerde consument moet zijn eigen keuze kunnen maken.
Dit artikel afdrukken