In Duitsland opende Original Unverpackt, de winkel zonder verpakkingsmaterialen en merken. Dat betekent geen verpakkingsafval en geen weekmakers meer.
In Der Spiegel is een reportage te lezen over Original Unverpackt, een nieuw Duits winkelconcept.
Lege potjes wegen
Je komt binnen met een leeg potje. Laat het wegen, doet er zoveel bij als je wilt. Laat het weer wegen. De verkoper trekt het gewicht van het potje eraf en schrijft de prijs erop.
De winkel verkoopt vooral droogwaren, met toch hier en daar nog een potje (zie foto) omdat bijvoorbeeld jam of eiersalade zich niet zo lekker fris vanuit een grote in een kleine pot laat scheppen. Ook zijn er bijvoorbeeld geen augurken te zien die vanuit een groot blik in tupperware bakjes worden gedaan. Nou, nee, natuurlijk niet in plastic bakjes want daar zitten weekmakers in en die wil de winkelier - naast de berg verpakkingen - juist uitbannen. Dat is geen overigens geen absurd idee, want een eerbiedwaardig onderzoek dat deze week aantoonde dat de Amerikaanse buik nog altijd groeit, wijt die groei niet aan nóg meer suikergebruik maar onder meer aan endocriene verstoorders, waaronder met name weekmakers.
Mensen die daar op letten, kunnen bij Original Unverpackt bijvoorbeeld terecht voor tandpasta-tabletten. Een tube staat immers stijf van de soepel makende weekmakers.
Zoals 3 korte gefilmde interviews op Der Spiegel laten zien, richt het concept zich op bewuste mensen. Zij denken dat het duurzamer en beter voor je gezondheid is. Een van de oprichters vertelt dat ze denkt dat het de massa zal aanspreken: merkloos, verpakkingsloos en weekmakerloos gewoon alleen maar kopen wat je wilde kopen en niet verleid worden door spullen waar je geen potje voor meenam van huis.
Verleiden
Een retailspecialist vertelt daar weinig van te geloven. Verkopen is verleiden, dat zou zelfs bij de 'bewuste' mensen niet anders werken. Daarnaast zou het concept te duur zijn vanwege al het handwerk, worden de rijen te lang vanwege al dat geweeg en wordt het teveel gesjouw met al die lege potten op weg naar de winkel. Een normaal modern mens vindt het misschien even leuk omdat het zo 'bewust' voelt, maar keert snel weer terug naar de 21e eeuw. Daarin zijn we gewend geraakt aan winkels die je van alles en nog wat proberen te verkopen zodat je zelf eigenlijk niets meer hoeft te bedenken en bezig kunt zijn met de rest van je drukke leven.
Wat denkt Foodlog: hoelang houdt zo'n winkel het uit en wat moet de bedrijfsleiding nog leren om wel jam en zelfs een kant-en-klare aardappelsalade snel, voedselveilig, niet te duur en zonder verpakking te kunnen brengen?
Orthorexie
Uit Duitsland kwam onlangs ook het bericht over een ongerustmakende toename van het aantal mensen dat aan orthorexie lijdt. Dat is een houding - sommigen zeggen zelfs aandoening - die ervoor zorgt dat mensen heel strikte eisen aan voedsel stellen. Zo strikt dat ze het nergens meer kunnen kopen en zich niet meer bezig kunnen houden met hun drukke leven, maar zich op zichzelf richten. Die groep zou al bijna 1% groot zijn. Dat is best een grote niche voor een beginnende winkel.
Fotocredits: Orginal Unverpackt, still, Der Spiegel
Dit artikel afdrukken
Lege potjes wegen
Je komt binnen met een leeg potje. Laat het wegen, doet er zoveel bij als je wilt. Laat het weer wegen. De verkoper trekt het gewicht van het potje eraf en schrijft de prijs erop.
De winkel verkoopt vooral droogwaren, met toch hier en daar nog een potje (zie foto) omdat bijvoorbeeld jam of eiersalade zich niet zo lekker fris vanuit een grote in een kleine pot laat scheppen. Ook zijn er bijvoorbeeld geen augurken te zien die vanuit een groot blik in tupperware bakjes worden gedaan. Nou, nee, natuurlijk niet in plastic bakjes want daar zitten weekmakers in en die wil de winkelier - naast de berg verpakkingen - juist uitbannen. Dat is geen overigens geen absurd idee, want een eerbiedwaardig onderzoek dat deze week aantoonde dat de Amerikaanse buik nog altijd groeit, wijt die groei niet aan nóg meer suikergebruik maar onder meer aan endocriene verstoorders, waaronder met name weekmakers.
Mensen die daar op letten, kunnen bij Original Unverpackt bijvoorbeeld terecht voor tandpasta-tabletten. Een tube staat immers stijf van de soepel makende weekmakers.
Zoals 3 korte gefilmde interviews op Der Spiegel laten zien, richt het concept zich op bewuste mensen. Zij denken dat het duurzamer en beter voor je gezondheid is. Een van de oprichters vertelt dat ze denkt dat het de massa zal aanspreken: merkloos, verpakkingsloos en weekmakerloos gewoon alleen maar kopen wat je wilde kopen en niet verleid worden door spullen waar je geen potje voor meenam van huis.
Verleiden
Een retailspecialist vertelt daar weinig van te geloven. Verkopen is verleiden, dat zou zelfs bij de 'bewuste' mensen niet anders werken. Daarnaast zou het concept te duur zijn vanwege al het handwerk, worden de rijen te lang vanwege al dat geweeg en wordt het teveel gesjouw met al die lege potten op weg naar de winkel. Een normaal modern mens vindt het misschien even leuk omdat het zo 'bewust' voelt, maar keert snel weer terug naar de 21e eeuw. Daarin zijn we gewend geraakt aan winkels die je van alles en nog wat proberen te verkopen zodat je zelf eigenlijk niets meer hoeft te bedenken en bezig kunt zijn met de rest van je drukke leven.
Wat denkt Foodlog: hoelang houdt zo'n winkel het uit en wat moet de bedrijfsleiding nog leren om wel jam en zelfs een kant-en-klare aardappelsalade snel, voedselveilig, niet te duur en zonder verpakking te kunnen brengen?
Orthorexie
Uit Duitsland kwam onlangs ook het bericht over een ongerustmakende toename van het aantal mensen dat aan orthorexie lijdt. Dat is een houding - sommigen zeggen zelfs aandoening - die ervoor zorgt dat mensen heel strikte eisen aan voedsel stellen. Zo strikt dat ze het nergens meer kunnen kopen en zich niet meer bezig kunnen houden met hun drukke leven, maar zich op zichzelf richten. Die groep zou al bijna 1% groot zijn. Dat is best een grote niche voor een beginnende winkel.
Fotocredits: Orginal Unverpackt, still, Der Spiegel
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Theo #11 Hoor mijn 'frankske rinkelen'
1. Ja, 'ergens'… Maar dit is een symboolpolitiek die niet tot doel heeft de hoeveelheid plastic te verminderen. In tegendeel. Marcuse zou het anno 2014 een vorm van omgekeerde repressieve tolerantie noemen. Nu niet 'iets toestaan’ om de angel van protest er uit te halen, maar iets ‘verbieden’ om ongestoorde door te kunnen gaan. De realiteit is, dat plastics dermate geïntegreerd zijn in onze samenleving dat geen weg meer terug is. Plastic zakjes zijn daar maar een ultra-miniem onderdeel van.
Denk alle plastic in een straal van 100 mtr binnen de bebouwde kom weg en huizen donderen in elkaar, alle apparaten, zelf scharen worden ontmanteld, mensen staan naakt, communicatie valt weg en je veroorzaakt een medisch drama. Dat gaan we nu dus ‘ergens’ aanpakken met plastic zakjes ? Wetende dat de behoefte aan functionele plastics stijgt op basis van de laatste prognose van de stijging van de wereldbevolking ?
2. Onderzoek zal ooit aantonen dat het Europese subsidiebeleid een belemmerende factor is voor zuiver technisch onderzoek. Er ontstaat, om binnen agrarische termen te blijven, een wetenschappelijk monocultuur alles biologisch te willen oplossen. Ik schat de kapitaalvernietiging alleen al in Nederland op miljarden. Ik schreef daar eerder over. Biofuels, bio plastics etc. etc. Op zich zinvol omdat in de periferie waarschijnlijk interessante spin off noviteiten opdoemen, maar een oplossing voor het op termijn elimineren van de plastics uit de hoek van hydrocarbons en mineralen (zout/chloor) zit er niet in. Tuurlijk zoekt de WUR samenwerking met DOW en anderen, maar ik zag liever een intensievere samenwerking tussen technische universiteiten en de huidige plastic multinationals.
3. Ik betoogde hier eerder, en moet helaas in herhaling vallen, (Dick zal het een stokpaardje noemen), maar alleen bij een herijking van onze economische principes waarbij afstand genomen wordt van het dogma dat economieën per definitie moeten groeien op basis van een grotendeels destructieve exploitatie van grondstoffen, kan het tij keren, en tegelijkertijd een boost geven aan een versnelling van hogerstaande technologische ontwikkelingen. Ben je voor herijking, dan kon je politiek op een driesprong. De ene kant (ik neem perse geen politieke richting) schaalverkleining en terug naar de natuurlijk bestaan met taboes op nucleaire energie en andere toepassingen en genetische modifictie en de andere kant een verdere ontwikkeling van onze hoog industriële samenleving die in de geschiedenis van de mens nog maar aan een pril begin staat en amper 200 jaar oud. Ik kies voor dat laatste.
4. Ik ben een cultuurpessimist. Een economische herijking, ondanks een crisis die nog zeker tientallen jaren gaat voortduren en om herijking bedelt, komt er niet.
5. Een belangrijk onderbelicht fenomeen dat een technische regressie aanduidt, ondanks hightech toepassingen: De snel veranderende ratio 'productie voor fysieke toepassingen' versus 'productie voor virtuele applicaties'. Het het technisch productietotaal, dat aanvankelijk vrijwel totaal voor rationele fysieke toepassing (ja, helaas ook voor military) bestemd was, nu in toenemende mate energie, plastics en grondstoffen waaronder zeldzame aardmetalen opslorpt voor virtuele toepassingen.
Miljarden nutteloze berichten per dag. En een nog steeds groeiende marktaandeel in de totaal economie met een dagelijkse omzet van miljarden.
De schokkendste vorm van kapitaalvernietiging sinds mensenheugenis. Onder een vlag die men conform Newspeak marketing ‘social media’ noemt.
Maar zonder I-phone functioneren veel burgers niet meer…. Sociaal dus....
Pollens Hans!
Maar ERGENS zal toch eens een begin gemaakt moeten worden aan de tomeloze plastificering dezer samenleving? Andere misstanden aanwijzen is een logische reactie.
Zoals de snelheidsovertreder die de diender er vruchteloos op wijst dat ‘die ander’ nog veel harder ging. Neem je verantwoordelijkheid, hopelijk valt eens het Frankske.
Hans, ge zijt een Ollandse zuinegerd!
Vrijdag op pad gestuurd door mijn geëmancipeerde Vlaamse achter damesonderbroeken bij de Zeeman voor mijn schoonmoeder in een Knoks bejaardentehuis. Ze verdwijnen er spoorloos. Volgens mij trekt die ze door. Maat medium. Twaalf stuks. Kreeg geen tasje. Kon een opfrommelbaar 'statiegeldtasje' kopen voor 1 euro. ‘Om de wereld te redden; mag u ook teruggeven als het vies of kapot is en krijgt u een nieuwe !’. Wou eigenlijk vragen of dat ook voor de onderbroeken gold..
Ik wordt allergisch voor dat soort onzin. Plastic is dus fout, maar hoeveel procent kunstvezels, die alleen calorische waarde hebben (verbranden..), zou er ‘over all’ in de Zeemankleding zitten ? 92 of 93% ? Hoeveel procent in schoenen en I-padden en kikkers ?
Op straat keek een trut kritisch naar mij, met mijn 6 damesonderbroekjes in de handen. ‘Nee, mevrouw, ik heb ze nergens stiekem van een waslijn afgehaald !’. Volgens mij geloofde ze me niet..
Who the heck is Margreet Dolman nou toch weer????????