Echte trappist is een hit die zichzelf verkoopt. De productie van de Abdij van Westvleteren is klein, maar inmiddels een publiek geheim. Vandaag bericht De Standaard over het succes van Orval.
De krant schrijf over een horeca-ondernemer die zich zorgen maakt omdat hij niet genoeg Orval aan zijn klanten kan bieden. De vraag neemt toe, maar het aanbod stijgt niet navenant.
Het gaat allemaal vanzelf. De standaard:
Nochtans voert Orval geen publiciteit. De brouwer plaatst geen advertenties en schenkt zelfs zijn stand op horecabeurzen gratis weg aan kleine huisbrouwerijen. Het enige wat Orval doet, is sociale en culturele activiteiten in de omgeving steunen. 'Schrijf alsjeblieft niet te veel over ons', vraagt De Harenne. 'Elk persartikel is nieuwe publiciteit, en dat appreciëren onze trouwe klanten niet. Het doet de schaarste aan Orval nog toenemen.'
Marketeers zouden grof geld geven voor het recept van zo'n spontane hype. François de Harenne schrijft het succes van Orval toe aan het imago. 'De moderne verbruiker wil authenticiteit, kwaliteit en een bier met een verhaal.' Hij heeft nog de tijd meegemaakt dat de prijs van het bier werd bepaald door het alcoholniveau. 'Hoe meer alcohol, hoe duurder de productie. Maar hoewel Orval het lichtste trappistenbier is, kunnen we vandaag toch duurder verkopen dan Chimay en Westmalle. Waarde wordt niet langer bepaald door productiekosten, maar in het hoofd van de klant. Hij is bereid te betalen voor imago en kwaliteit.'
De Adbij is eeuwenoud. De brouwerij werd in 1931 opgezet om in de onderhouds- en renovatiekosten van de gebouwen te kunnen voorzien. Afgezet tegen de geschiedenis van de Adbij, gesticht in 1132, is het een 'jong merk'.
Trappisten zijn de ware marketeers van deze tijd. Wie had dat ooit gedacht?
Lees verder op standaard.be.
NB: in Nederland is Orval trappist onder meer verkrijgbaar bij Bert's Bierhuis in de Utrechtse Twijnstraat.
Fotocredits: robisameehan
Dit artikel afdrukken
Het gaat allemaal vanzelf. De standaard:
Nochtans voert Orval geen publiciteit. De brouwer plaatst geen advertenties en schenkt zelfs zijn stand op horecabeurzen gratis weg aan kleine huisbrouwerijen. Het enige wat Orval doet, is sociale en culturele activiteiten in de omgeving steunen. 'Schrijf alsjeblieft niet te veel over ons', vraagt De Harenne. 'Elk persartikel is nieuwe publiciteit, en dat appreciëren onze trouwe klanten niet. Het doet de schaarste aan Orval nog toenemen.'
Marketeers zouden grof geld geven voor het recept van zo'n spontane hype. François de Harenne schrijft het succes van Orval toe aan het imago. 'De moderne verbruiker wil authenticiteit, kwaliteit en een bier met een verhaal.' Hij heeft nog de tijd meegemaakt dat de prijs van het bier werd bepaald door het alcoholniveau. 'Hoe meer alcohol, hoe duurder de productie. Maar hoewel Orval het lichtste trappistenbier is, kunnen we vandaag toch duurder verkopen dan Chimay en Westmalle. Waarde wordt niet langer bepaald door productiekosten, maar in het hoofd van de klant. Hij is bereid te betalen voor imago en kwaliteit.'
De Adbij is eeuwenoud. De brouwerij werd in 1931 opgezet om in de onderhouds- en renovatiekosten van de gebouwen te kunnen voorzien. Afgezet tegen de geschiedenis van de Adbij, gesticht in 1132, is het een 'jong merk'.
Trappisten zijn de ware marketeers van deze tijd. Wie had dat ooit gedacht?
Lees verder op standaard.be.
NB: in Nederland is Orval trappist onder meer verkrijgbaar bij Bert's Bierhuis in de Utrechtse Twijnstraat.
Fotocredits: robisameehan
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi, sober doch opvallend flesje toch, waarin het wordt aangeboden? Delhaize heeft het hier in Houthalen altijd in voorraad.
Staat ook in mijn top drie. Het enige trappistenbier, dat zichzelf gebleven is, vind ik. Rochefort was 20 jaar geleden ook een absoluut genot, maar ik mis de finesse van weleer.
Bijzondere streek trouwens, waar weinig meer te beleven valt, dan bij een verpletterende rust te genieten van dit topbier.
Marketing is meer dan publiciteit. het gaat om het bieden van meerwaarde voor klanten en dat doet Orval uitstekend. Ook zonder reclame te maken kun je op klantbehoeften inspelen door een goed bier te maken, waarbij gebrek aan publiciteit waarschijnlijk zelfs waardeverhogend werkt.
Nuance, de abdij is erkend in 1935, de gebouwen (en brouwerij) waren pas af in 1948!
het was mijn vaders favoriete bier, en ook al altijd het mijne. Nu is het bijna niet meer te krijgen in de distributie (wel in de horeca). het titreert 6,2 volumeprocent alcohol (twintig jaar gelden was dat 5,8!) en was altijd al lichtkleurig, daar waar vroeger trappisten altijd donker waren tot de mode van heldere bieren in de laatste vijftien jaar, bijna alle bruin bier verdrongen heeft.
De journalist van de Standaard schijnt niet te weten dat er al een tiental jaar ook een trappist van Achel bestaat...