Het familiebedrijf nam in 2016 de Belgische brouwerij over voor naar verluidt €79 miljoen, de grootste overname die het ooit deed. Ook een dure koop, maar toenmalig financieel directeur Frank Swinkels verwachtte daar veel voor terug te krijgen. Het moest een droomhuwelijk in speciaalbier worden. Vier jaar later blijkt het toch te veel. Swinkels waardeert zijn Belgische activiteiten voor €29 miljoen af. "De ambitieuze plannen die we met onze Belgische merken hadden op het moment van overname blijken onvoldoende haalbaar", aldus CEO Peer Swinkels. Het neerwaarts bijstellen zou vooral op het conto van de dalende populariteit van biermerk Palm komen.
Swinkels blijft er wel gerust op. "Ondanks de afwaardering geloven wij meer dan ooit in de kracht van onze Belgische merken." Andere merken als Cornet, Rodenbach, Brugge Tripel en Steenbrugge laten heel mooie groeicijfers zien, benadrukt hij.
De afboekingen staan los van de coronacrisis. Die zal ongetwijfeld een impact hebben, maar voor concrete cijfers vindt het bedrijf het te vroeg.
Twee verschillende culturen. Daarbij was Palm al wat op de terugweg. Het ‘gewone speciaal’ biertje.
Vooropgesteld ik ben boer en heb geen marketing gestudeerd zoals Jan Peter van Doorn .
Maar mijn boerenverstand zegt dat niet alles in goud verandert wanneer iets één keer is gelukt.
Daarbovenop; waarom zou je van een speciaalbier een algemeen goed willen maken?
Mijn advies aan Peer: schoenmaker blijf bij je leest. Bavaria is lekker op een kermis maar je moet van Bavaria geen kermis maken ;)
Gelukkig brouwen ze het Kordaat biertje van de Lidl nog, dat is in 2 jaar tijd van nul naar nr 6 of 7 op de pils markt gegroeid.