Het 'Culture Bière', de Heineken-brasserie aan de Parijse Champs Elysées, doet goede zaken. Hoewel het maken van winst niet het hoofddoel is, trekt het chique restaurant veel bezoekers.Heineken opende de brasserie deze zomer in het Parijse centrum, met als doel de Fransen ertoe te bewegen meer bier te drinken.
Typisch Duits
De 'Brasserie Heineken' is een zogenoemde concept store: een combinatie van een bar, winkel, restaurant en loungeruimte. De bierbrouwer wil het imago van bier opkrikken en laten zien dat bij lekker eten net zo goed een glas bier als een glas wijn kan worden gedronken. Het restaurant biedt zijn gasten exquise hapjes, zoals speciaal bereide garnalen en tortilla's. De associatie met gerechten die in typische Duitse bierhuizen worden geserveerd, zoals zuurkool, wordt koste wat kost vermeden.
Marketing
Het 'Culture Bière' richt zich op een zakenpubliek, en lijkt dat met succes te doen. De brasserie zit vaak grotendeels vol. Directeur Richard Weissend van de Heineken Brasseries benadrukt in de Financial Times dat het restaurant eerder een marketinginstrument is dan een restaurant dat winst moet maken. En goede marketing kan de brouwer wel gebruiken, omdat de Europeaan steeds minder bier drinkt.

Bron: zibb.nl, Auteur: Friso Schotanus
Dit artikel afdrukken