Internetsupermarkt Picnic boekte over het jaar 2017 €45,5 miljoen verlies. Over 2015-2016, de opstartjaren van Picnic, bedroeg het verlies €5,8 miljoen. Dat meldt Distrifood op basis van de jaarcijfers die Picnic bij de Kamer van Koophandel deponeerde.
In een reactie zegt mede-oprichter Michel Muller "gerekend te hebben met een verlies van deze orde." Of het verlies in 2018 nog verder is opgelopen kon Muller nog niet zeggen. "We hebben groot moeten investeren om de infrastructuur op te bouwen." Zo bouwde Picnic 5 nieuwe distributiecentra, schafte het bedrijf 2.000 elektrische bezorgautootjes aan en installeerde het 70 'hubs'. Daar stond tegenover dat de omzet in 2018 verdubbelde naar zo'n €200 miljoen. Dat kon allemaal door een investering van €100 miljoen door privé-investeerders waaronder de familie Fenteren van Vlissingen, de eigenaren van SHV dat in Utrecht kantoor houdt.
"Het verlies van vandaag is de winst van morgen," aldus Muller. De 'spectaculaire verliescijfers' zijn niet ongebruikelijk bij een nieuw bedrijf dat zich een marktpositie moet veroveren. Zo maken bijvoorbeeld ook maaltijdboxenleveranciers (HelloFresh) en maaltijdbezorgers (Delivery Hero versus Takeaway in Duitsland) forse aanloopverliezen.
Picnic verwachtte aanvankelijk in 2020 winstgevend te zijn, maar schuift die verwachting nu verder voor zich uit, aldus RetailDetail.
Over de verwachte groei van 2019 doet het bedrijf geen uitspraken. Wel is duidelijk dat het Duitse avontuur gunstig uitpakt en dat er ook interesse is van "partijen en mensen uit België die op ons afkomen."
Dit artikel afdrukken
"Het verlies van vandaag is de winst van morgen," aldus Muller. De 'spectaculaire verliescijfers' zijn niet ongebruikelijk bij een nieuw bedrijf dat zich een marktpositie moet veroveren. Zo maken bijvoorbeeld ook maaltijdboxenleveranciers (HelloFresh) en maaltijdbezorgers (Delivery Hero versus Takeaway in Duitsland) forse aanloopverliezen.
Picnic verwachtte aanvankelijk in 2020 winstgevend te zijn, maar schuift die verwachting nu verder voor zich uit, aldus RetailDetail.
Over de verwachte groei van 2019 doet het bedrijf geen uitspraken. Wel is duidelijk dat het Duitse avontuur gunstig uitpakt en dat er ook interesse is van "partijen en mensen uit België die op ons afkomen."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook